Käytännön ratkaisuja, vinkkejä ja apua koronatilanteessa etujemme käyttäjille, työnantajille ja palveluntarjoajille. Käy katsomassa täältä!

Smartum

Smartum ratkaisi lounasedun käytön haasteet korona-arjessa – ensimmäiset toteutukset julkaistaan lähiviikkoina

Asiakkaat kyselevät meiltä toisinaan, milloin Smartumin lounasetua voi käyttää lounaiden kotiinkuljetusta tarjoavien yritysten sovelluksissa ja verkkopalveluissa. Nyt voimme kertoa, että neuvottelut useiden lounastoimijoiden kanssa ovat edenneet ripeästi, ja pääsemme pian kertomaan uusista lounasedun käyttömahdollisuuksista. Kehittämiemme ratkaisujen ansiosta pystymme taklaamaan ongelman, joka on vaikeuttanut lounasedun käyttöä erityisesti koronaepidemian aikana. Lounasedun käyttäjille on luvassa helpotusta jo lähiviikkoina.

Koronakriisin vuoksi ravintolat ovat joutuneet sulkemaan ovensa asiakaskäynneiltä. Yhä useampi ravintola on alkanut toimittaa varsinkin lounasannoksia kotiinkuljetuksella tai noutopalveluna kyetäkseen jatkamaan toimintaansa. Ravintolat ovat joko järjestäneet kotiinkuljetuspalvelun itse, tai tehneet yhteistyötä ruokalähettipalvelua tarjoavien yritysten kanssa. Lounasedun käyttäjät eivät ole kuitenkaan pystyneet hyödyntämään lounasetujaan näiden toimijoiden sovelluksissa tai verkkopalveluissa, sillä lounasedun maksimisumma on 10,70 euroa, ja kotiinkuljetusmaksu nostaa tilauksen arvon usein tätä korkeammaksi. Verottaja ei myöskään ole sallinut lounasedun käyttämistä kotiinkuljetusmaksuun.

Verottaja päätti 24.3. sallia myös kotiinkuljetusmaksun maksamisen lounasedulla. Kotiinkuljetusmaksu nostaa kuitenkin tilauksen arvon usein maksimisumman yli, ja tilausvaiheessa asiakas ei ole voinut valita useampaa kuin yhtä maksutapaa samalle tilaukselle. Lounasedun käyttö näissä sovelluksissa on osoittautunut hankalaksi myös silloin, kun asiakas haluaisi tilata samalla lounaat koko perheelleen.

Näihin asiakkaiden ongelmiin Smartum on uusien rajapintojensa avulla kehittänyt ratkaisun, jonka ansiosta lounasedulla voi maksaa ratkaisua hyödyntävien palveluntarjoajien sovelluksissa tai verkkopalveluissa samaan tapaan kuin millä tahansa muulla maksuvälineellä. Tämä verkkomaksamisen ratkaisu on kehitetty jo viime kesänä, ja se on osoittautunut toimivaksi yhä useammalla palveluntarjoajalla. Tänä keväänä olemme lisäksi kehittäneet ratkaisun, joka mahdollistaa ostoksen jakamisen kahden eri maksutavan kesken. Näin esim. lounaassa 10,70 euroa ylittävän summan voi jatkossa maksaa omalla rahalla. Lounaat voi siis jatkossa tilata vaikka koko perheelle, tai annoksia voi tilata kerralla usean päivän tarpeisiin. Ratkaisu noudattaa täysin verottajan ohjeita koskien lounasedun käyttöä.

Kotimaiset toimijat ovat tarttuneet ketterästi tilaisuuteen

Smartumin sähköistä lounasetua käytetään tuhansissa yrityksissä ympäri Suomen. Meillä Smartumilla on huomattu, että asiakkaat kaipaavat enemmän vaivattomia mahdollisuuksia lounasedun käyttöön erityisesti nyt, kun suuri osa heistä on siirtynyt työskentelemään kotona.

– Meillä on neuvottelut käynnissä useamman toimijan kanssa, ja kerromme näistä tarkemmin heti, kun aikataulut ovat selvillä. Olemme iloisia siitä, miten ketterästi kotimaiset toimijat ovat tarttuneet tilaisuuteen ja edistäneet asiaa kanssamme. Meille on tärkeää, että voimme tarjota asiakkaillemme yksilöllisiä ja arkea helpottavia vaihtoehtoja oman hyvinvointinsa tueksi. Tässä ajassa, jossa ihmiset viettävät suurimman osan ajastaan kotosalla, uudet mahdollisuudet lounasedun käyttöön tuovat takuulla toivottua vaihtelua ja helpotusta, uskoo Smartumin Chief Digital Officer Ilkka Auer.

Smartum viestii lounasedun käyttäjille ja työnantaja-asiakkaille verkkosivuilla, uutiskirjeillä ja some-kanavissa heti, kun uudet mahdollisuudet lounasedun hyödyntämiseen ovat käytettävissä. Jatkuvasti päivittämämme lista palveluntarjoajista, jotka tarjoavat palveluitaan turvallisesti etänä ja ennakkoon myös poikkeustilanteessa, löytyy täältä.