
Smartum går samman med Epassi
Uppdaterad 24.6.2025
Er organisations personalförmåner överförs från Smartum till Epassi under 2025–2026. På den här sidan hittar du information om hur förändringen fortskrider och svar på vanliga frågor.
Den här sidan uppdateras med all viktig information som du som arbetsgivare behöver när din organisations personalförmåner överförs från Smartum till Epassi.
Du behöver inte göra någonting just nu. Vi håller dig uppdaterad om detaljerna i överföringen av förmånerna.
På den här sidan:
Genom att klicka på länken kommer du direkt till det avsnitt du vill läsa.

Vad händer härnäst?
- Just nu behöver du inte göra någonting.
- Du kan beställa förmåner som vanligt från Smartum tills vidare.
- Epassis avtalsvillkor träder automatiskt i kraft när kundrelationen överförs.
- Bekanta dig med de nya avtalsvillkoren här.
- Ditt företags personalförmåner överförs från Smartum till Epassi senast den 31.12.2026
- Övergången är i ett mycket tidigt skede, och vi håller just nu på att utveckla rutiner och processer för att överföra kundrelationer.
- Sammanslagningen är fortfarande i ett tidigt skede, så alla detaljer är ännu inte fastställda.
- Sätt dig bekvämt. Vi tar hand om alla åtgärder som rör överföringen av ditt kundförhållande.
Här hittar du vanliga frågor och svar.
Vi rekommenderar att du delar ut pengarna på ditt företags förskottskonto som personalförmåner innan ditt kundförhållande överförs.
Vi kontaktar dig via e-post två månader innan ditt företag ska överföras.
På det här sättet säkerställer du att övergången sker så smidigt som möjligt.
Om du delar ut de förmåner du redan har beställt via Smartums tjänst, undviker du en ny serviceavgift. En ny avgift tas ut om nästa utdelning sker via Epassi.
Du kan när som helst kontrollera saldot för de Smartum-förmåner ert företag har betalat under fliken Fakturering i Smartum Plus-tjänsten.
När ert företag använder efterfaktureringsmodellen, faktureras användningen av förmåner alltid i efterskott varje månad. Därför har ert företag inget företagsbundet förskottsbetalt saldo som skulle överföras. Vänligen se vår sida för fler frågor om överföring av personalförmånerna.
Dina anställdas förmåner är giltiga och kan användas som betalmedel som vanligt fram till deras utgångsdatum.
Vi rekommenderar att de anställda kontrollerar förmånernas utgångsdatum i SmartumPay-appen.
De anställda behöver inte oroa sig för överföringen av kundförhållandet. Deras uppgifter och förmåner överförs till Epassis tjänst som de är.
När det är dags för överföringen kommer det att bli ett kort avbrott i användningen av förmånerna. Vi informerar dina anställda när företagets förmåner överförs, så att de kan förbereda sig på avbrottet i förväg.
Smartums och Epassis personalförmåner används via en mobilapp.
Vi rekommenderar inte att ladda ner Epassis app ännu.
- Att registrera sig för tidigt kan orsaka störningar i överföringen och användningen av förmånerna.
- Ladda ner Epassi-appen till din mobil enhet först när du får en inbjudan från Epassi att registrera dig som användare.
Vi kommer att överföra alla Smartums arbetsgivarkunder till Epassi senast i slutet av 2026.
Överföringen sker stegvis, och vi kontaktar dig två månader innan det är dags för ditt företag att överföras till Epassi.
All viktig information som rör kundförhållandet kommer att överföras till Epassis system.
Under överföringen blir det ett kort avbrott i användningen av förmånerna. Vi informerar dina anställda om detta i förväg, så att de kan förbereda sig.
Du får nästa meddelande från oss senast när det är två månader kvar till överföringen av ditt företags kundrelation. Då får du också mer detaljerade instruktioner om hur du ska förbereda dig.
Ungefär en månad före överföringsdatumet skickar vi dessutom en påminnelse.
För att vi ska kunna överföra dina förmåner från Smartum till Epassi som de är och för att övergången ska gå så smidigt som möjligt, kan du tyvärr inte göra överföringen själv.
Vi skickar dig instruktioner för att förbereda övergången två månader innan ditt kundförhållande överförs.
Vi informerar också dina anställda när det börjar bli dags för övergången.
Epassi använder en funktion som heter OmaRaha, som gör det möjligt för dina anställda att betala hela köpet på en gång.
Du kan läsa mer om OmaRaha på Epassis webbplats.
Vi håller dig uppdaterad via e-postutskick. All viktig information samlas här på denna webbsida, så du kan alltid återvända hit när du söker mer information.
Genom att logga in på SmartumPlus-tjänsten hittar du under Företagshantering i navigeringen till vänster avsnittet Villkor, där du hittar villkor och beskrivningar.
Det gör ingenting alls. Vår kundtjänst står redo att besvara alla dina frågor.
Om du inte hittade svar på det som oroar dig i samband med överföringen av ditt Smartum-konto, kan du lämna din fråga till oss här.
Lämna din fråga till Smartums kundtjänst.

Hittade du inte svaret på din fråga?
Om du har en fråga som inte besvarades i sammanställningen ovan, hjälp oss genom att skicka in din fråga.
Fyll i formuläret nedan så återkommer vår kundtjänst till dig. Vi behandlar frågorna i den ordning de kommer in och svarar så snart som möjligt.
Formuläret är tills vidare endast tillgängligt på finska. Du kan använda din webbläsares översättningsverktyg för att översätta formuläret.