1. Help Center
  2. Työnantajille
  3. Onko yritykselläni SmartumPlus vai Smartum Saldo

Mitä eroa on Smartum Plus ja Smartum Saldo -palveluilla?

Smartum Plus- ja Smartum Saldo -palveluiden etuvalikoima ja ominaisuudet eroavat toisistaan. HUOM! Jos harkitset työsuhde-etuja yrityksellesi, tutustu Epassin palveluihin.

Uusi asiakas: Tilaa henkilöstöedut Epassilta

Keskeiset erot palveluiden välillä

Palvelusta toiseen siirtyminen

Voinko siirtyä Smartumista Epassiin itse?

Viimeksi päivitetty: 12.8.2025


Uusi asiakas: Tilaa henkilöstöedut Epassilta

Smartum on nyt osa Epassia.

Smartumin palveluihin ei enää ole mahdollista rekisteröityä uutena asiakkaana. Jos olet uusi asiakas, etkä ole aiemmin tilannut yrityksesi työsuhde-etuja Smartumilta, luo uusi asiakkuus ja tilaa edut Epassilta.

Lue lisää ja tilaa yrityksellesi Epassi.

Kumpi palvelu sopii yrityksellenne?

Smartum Plus – moderni ja joustava ratkaisu

Smartum Plus on uudempi palvelu, joka sopii yrityksille, jotka arvostavat joustavuutta ja laajaa etuvalikoimaa. Joustavan edun vuoksi voit antaa työntekijöille vapauden käyttää tarjotun etusumman omien ajankohtaisten tarpeiden mukaan, eri etutyyppien välillä.

Uudet edut kuten terveysetu ja pyöräetu ovat tarjolla vain Smartum Plus -palvelussa.

Tutustu Epassin palveluun.

Smartum Saldo – perinteinen ja tuttu vaihtoehto

Smartum Saldo on pitkään käytössä ollut palvelu, joka tarjoaa perinteiset työsuhde-edut digitaalisessa muodossa. Se sopii erityisesti yrityksille, jotka ovat tottuneet käyttämään kyseistä edunjakotapaa ja järjestelmää.

Palvelun kautta tarjoat työntekijälle yhtä tai useampaa etua ja edun käyttö on rajattu valittuun etutyyppiin. Esim. liikunta- ja kulttuurisaldo on käytettävissä vain Smartum verkoston liikunta- ja kulttuuripaikkoihin. 

Pari huomiota!

Smartum-seteleitä ei voi enää tilata.

Emme enää ota uusia rekisteröintejä Smartumin palveluihin. Jos olet jo Smartumin asiakas, voit tilata etuja täältä.

Pikaopas palveluiden eroista

 

Ominaisuus SmartumPlus Smartum Saldo
Tarjottavat edut Joustava etu (liikuntaetu / tai liikunta ja kulttuurietu, hierontaetu, terveysetu, työmatkaetu), lounasetu, pyöräetu Liikuntasaldo, liikunta- ja kulttuurisaldo, hierontasaldo, työmatkasaldo, lounasaldo
Etujen joustavuus Työntekijät voivat itse valita, mihin tarjotun etusumman hyödyntää (joustava etu) Edun käyttö on rajattu tilattuun etutyyppiin
Etujen voimassaoloaika 12 kk tilauksen vahvistamisesta tai kuluvan vuoden loppuun, riippuen laskutustavasta  15 kk
Ilmoittautuminen Työnantaja lisää palveluun työntekijät. Työntekijöiltä ei vaadita erillistä ilmoittautumista. Työntekijä ilmoittautuu etuun erillisen linkin kautta
OmaLompakko edun omavastuuosuutta varten Saatavilla Ei saatavilla
Hinnoittelu

Prosenttuaalinen palvelupalkkio tilatun edun kokonaismäärästä. Lue lisää.

Prosenttuaalinen tilinhoitomaksu tilatun edun kokonaismäärästä sekä laskutuslisä. Lue lisää.
Laskutuslisä

Ei erillistä laskutuslisää

15 € + alv per tilaus 

 


Palvelusta toiseen siirtyminen

Smartum-etuja voi tilata tarpeen mukaan eri palveluista samanaikaisesti. Jos harkitset siirtymistä palvelusta toiseen, huomioithan, että kyseessä on kaksi eri järjestelmää, joten mahdolliset yrityksenne Smartum-tilillä olevat varat eivät siirry palvelusta toiseen.

Voinko siirtyä Epassiin itse?

Koska kyseessä on kaksi eri järjestelmää, et voi siirtää yrityksesi asiakkuutta Smartumista Epassiin itse. Voit itse sujuvoittaa asiakkuutesi siirtoa noudattamalla seuraavia ohjeita:

  • Odota yhteydenottoa Smartumilta.
  • Saat meiltä sähköpostia noin kuukautta ennen kuin yrityksesi asiakkuus on aika siirtää Smartumista Epassiin.
  • Saat silloin lisätietoa aikataulusta sinun asiakkuutesi siirtymisen osalta.
  • Jaa Smartum-tililläsi olevat varat etuina työntekijöillesi mahdollisimman pian, jotta vältyt palvelumaksulta, kun asiakkuutesi on siirtynyt.