Smartumilla on markkinoilla kaksi eri palvelua yritys-asiakkaille: Smartum Plus ja Smartum Saldo. Tässä artikkelissa autamme sinua tunnistamaan, kumpaa palvelua yrityksenne käyttää, ja ohjaamme sinut oikeaan paikkaan kirjautumaan.
Viimeksi päivitetty: 21.10.2025
Molempiin palveluihin kirjaudutaan Smartum.fi -verkkosivujen kautta, ylälaidan "Kirjaudu" -painikkeesta.

Kyse on kahdesta eri palvelusta, johon on erilliset käyttöohjeet. Tästä syystä on hyvä selvittää, kumpaa palvelua käytätte.
Huom! Joillakin asiakkaillamme on molemmat palvelut käytössä.
Smartum Plus
Uudempi Smartum Plus - palvelu mahdollistaa entistä yksilöllisemmän hyvinvoinnin tukemisen tarjoamalla työntekijöille laajemman kattauksen eri etutyyppejä käyttöön. Jos yrityksellänne on käytössä joustava etu, automaattinen lounasetu tai pyöräetu, käytössänne on Plus -palvelu. Palvelussa voit käyttää ryhmiä ja etuprosentteja etujen hallintaan.
Smartum Plus -palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella Smartum.fi -verkkosivujen tai suoraan tämän linkin kautta:

Tässä ohjeet Smartum Plus -palvelun käyttöön.
Smartum Saldo
Jos yrityksellänne on käytössä perinteiset Smartum-edut – kuten liikuntasaldo, liikunta- ja kulttuurisaldo, hierontasaldo tai työmatkasaldo – käytössänne on todennäköisesti Smartum Saldo -palvelu.
Tunnistat palvelun mm. näistä:
-
Työntekijä valitsee itse haluamansa etutyypin (esim. liikunta- ja kulttuurisaldo tai hierontasaldo) ja ilmoittautuu haluamaansa etuun työnantajan jakaman linkin kautta.
-
Etusumma kohdistuu valittuun etutyyppiin – sitä ei voi käyttää muihin etutyyppeihin
-
Palvelussa voidaan tarjota vaihtoehtoisia etupaketteja, joista työntekijä valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon etukäteen
-
Kirjautuminen tapahtuu Smartum-tunnuksilla, eli sähköpostiosoitteella ja salasanalla. Jos olet unohtanut salasanan, voit palauttaa sen kirjautumissivulla kohdasta “Unohtuiko salasana?”.
- Etuprosentteja ja ryhmiä ei ole käytössä
- Tilaamasi edut laskutetaan ennakkoon.
Smartum Saldo -palveluun kirjaudutaan Smartum.fi -verkkosivun kautta tai suoraan tästä linkistä:
https://extranet.smartum.fi/login
Tässä ohjeet Smartum Saldo -palvelun käyttöön.
Epävarma edelleen? Ei hätää
Jos olet epävarma, kumpaa palvelua käytätte:
-
Kokeile kirjautumista molempiin palveluihin (Plus → verkkopankkitunnuksilla, Saldo → sähköpostilla ja salasanalla)
-
Tarkista edellinen lasku. Smartum Plus -palvelun laskun tunnistat asiakasnumerosta, joka on PLUS-alkuinen ja tilatut tuotteet laskuriveillä ovat Smartum Plus -alkuisia.
-
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme palvelupyynnöllä, niin autamme sinua!