Etujen käyttäjät
Palveluntarjoajat

Smartum yhdistyy Epassiin.
Päivitetty 15.8.2025.
Yrityksesi henkilöstöedut ovat siirtymässä Smartumista Epassiin vuosien 2025–2026 aikana. Tältä sivulta löydät tietoa muutoksen etenemisestä ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
Tälle sivulle lisätään tärkeää tietoa, jota työnantajana tarvitset, kun yrityksesi työsuhde-edut siirretään Smartumista Epassiin.
Sinun ei tarvitse tehdä mitään juuri nyt. Me pidämme sinut ajan tasalla etujen siirtymisen yksityiskohdista.
Jos haluat, voit tutustua usein kysyttyihin kysymyksiin täällä.
Tällä sivulla:
Alla olevista linkeistä voit siirtyä suoraan sinua kiinnostavaan kohtaan tällä sivulla.

Mitä seuraavaksi tapahtuu?
- Sinun ei tarvitse tehdä mitään juuri nyt.
- Voit edelleen tilata edut normaalisti Smartumilta.
- Epassin sopimusehdot astuvat automaattisesti voimaan, kun asiakkuus siirtyy.
- Tutustu uusiin sopimusehtoihisi jo etukäteen täällä.
-
Yrityksesi henkilöstöedut siirtyvät Smartumista Epassiin viimeistään ensi vuoden lopussa eli 31.12.2026.
-
Rakennamme tällä hetkellä asiakkuuksien siirtoon liittyviä käytänteitä ja prosesseja.
- Ota hyvä asento. Me hoidamme kaikki asiakkuutesi siirtoon liittyvät toimenpiteet.
Yrityksenne tilaamat edut siirretään Epassille. Otamme sinuun yhteyttä sähköpostitse kaksi kuukautta ennen kuin sinun asiakkuutesi siirtyy. Voit koska tahansa tarkistaa yrityksenne maksettujen Smartum-etujen saldotilanteen Laskutus-välilehdeltä Smartum Plus-palvelusta.
Kun yrityksenne on jälkilaskutusmallissa, etujen käyttö laskutetaan aina kuukausittain jälkikäteen. Näin ollen yrityksellänne ei ole yrityskohtaista ennakkoon maksettua saldoa, joka siirtyisi. Katsothan sivultamme muut kysymykset henkilöstöetujen siirtymisestä.
Smartumilla on ollut laskutusmalli, jossa käytetyt edut on laskutettu 100 % jälkikäteen. Epassilla tällaista mallia ei suoraan ole.
Epassi Plus -palvelussa eduista laskutetaan ennakkoon 10–30 % etutyypistä riippuen, jonka jälkeen loppuosa eduista laskutetaan jälkikäteen käytön mukaan. Epassin palveluista voit lukea lisää täältä.
Huomaattehan että emme valitettavasti pysty vielä vastaamaan yrityskohtaisiin kysymyksiin.
Jakamasi edut ovat voimassa ja kelpaavat maksuvälineenä edun vanhentumispäivään saakka, tai mikäli siirtopäivä tulee ennen tätä, siirtopäivään saakka. Vanhentumispäivän näkee helposti SmartumPay-sovelluksesta.
Mietitkö, mitä eduille tapahtuu, kun yrityksesi asiakkuus on siirretty Epassille? Löydät siihen vastauksen tästä kysymyspatteristosta kohdasta "Mitä kerron työntekijöille?"
Työntekijöiden ei tarvitse huolehtia asiakkuuden siirrosta. Heidän tietonsa ja etunsa siirretään Epassin palveluun sellaisenaan.
Kun siirron aika koittaa, on etujen käytössä lyhyt katko. Tiedotamme työntekijöitäsi, kun yrityksen edut siirtyvät, jotta he voivat varautua katkoon etukäteen.
Smartumin ja Epassin henkilöstöetuja käytetään omilla mobiilisovelluksillaan. Emme kuitenkaan suosittele lataamaan Epassin sovellusta vielä.
- Liian aikainen rekisteröityminen saattaa aiheuttaa häiriöitä etujen siirtämisessä ja käyttämisessä.
- Epassi-sovellus kannattaa ladata mobiililaitteeseen vasta, kun saatte Epassilta kutsun rekisteröityä Epassin käyttäjäksi.
Siirrämme kaikki Smartumin työnantaja-asiakkaat Epassin asiakkaaksi viimeistään vuoden 2026 lopussa.
Siirtäminen tulee tapahtumaan porrastetusti, ja olemme sinuun yhteydessä kaksi kuukautta ennen kuin yrityksenne on aika siirtyä Epassille.
Kaikki asiakkuuden kannalta tärkeä tieto siirretään Epassin järjestelmään. Siirron aikana etujen käyttöön tulee lyhyt käyttökatko, josta tiedotamme työntekijöitäsi etukäteen.
Saat meiltä seuraavan viestin viimeistään silloin, kun sinun yrityksesi asiakkuuden siirtoon on aikaa kaksi kuukautta. Saat silloin tarkemmat ohjeet siitä, miten sinun tulee valmistautua siirtoon.
Noin kuukautta ennen siirtopäivää saat meiltä vielä muistutusviestin.
Jotta voimme siirtää etusi Smartumista Epassiin sellaisenaan ja jotta siirto olisi mahdollisimman sujuva, et valitettavasti voi tehdä siirtoa itse. Lähetämme sinulle ohjeet siirtoon valmistautumiseen kaksi kuukautta ennen kuin sinun asiakkuutesi siirtyy.
Me tiedotamme työntekijöitäsi, kun siirron aika lähestyy.
Epassilla on käytössä OmaRaha, jolla työntekijäsi voi kuitata koko ostoksen samalla kertaa. Tutustu OmaRahaan Epassin verkkosivuilla.
Pidämme sinut ajan tasalla juuri teidän yrityksenne aikataulusta ja tekemistämme toimenpiteistä sähköpostitse. Otamme sinuun yhteyttä sähköpostitse kaksi kuukautta ennen kuin sinun asiakkuutesi siirtyy.
Kirjautumalla SmartumPlus-palveluun löydät vasemman reunan navigaatiosta Yrityksen hallinta alta kohta Ehdot, josta löytyvät ehdot ja selosteet.
Jos et löytänyt vastausta siihen, mikä mieltäsi asiakkuuden siirrossa askarruttaa, voit jättää meille kysymyksen alla olevalla lomakkeella. Päivitämme vastaukset tälle sivulle, jotta tieto saavuttaa mahdollisimman suuren joukon asiakkaitamme.

Etkö löytänyt vastausta?
Jos mielessäsi on kysymys, johon et löytänyt vastausta yllä olevasta koosteesta, auta meitä ja lähetä kysymyksesi meille. Huomaathan, ettemme tällä hetkellä pysty vielä vastaamaan yrityskohtaisiin kysymyksiin.
Käsittelemme kysymykset saapumisjärjestyksessä ja lisäämme vastaukset kootusti tähän sivulle, jotta tieto saavuttaa asiakkaamme.