Tämä on tärkeä pohdinta. Vaikka merkittävin verotuksellinen kannustin poistuisikin, työsuhdepyöräedulla on edelleen monia muita arvoja sekä työnantajalle että työntekijälle:
- Helppous ja huolettomuus: Valmiit palvelupaketit (kuten Smartumin työsuhdepyörä) tekevät hankinnasta, hallinnoinnista ja huollosta vaivatonta.
- Kustannusten jakautuminen: Leasing-malli jakaa kalliinkin pyörän hankintakustannuksen pidemmälle ajalle.
- Työhyvinvointi ja terveys: Pyöräily edistää työntekijöiden fyysistä kuntoa ja jaksamista ja kannustaa työntekijöitä ulkoilemaan.
- Vihreät arvot ja imago: Edun tarjoaminen tukee kestävää liikkumista ja asian voi edelleen huomioida yrityksen ympäristötavoitteissa. Työntekijän näkökulmasta etua voi ajatella autoedun vihreänä vaihtoehtona.
- Työntekijöiden sitouttaminen ja houkuttelu: Vaikka etu muuttuisi veronalaiseksi, se on silti konkreettinen lisäetu ja osoitus työnantajan panostuksesta henkilöstöön. Se sitouttaa – ja voi olla edelleen kilpailuvaltti rekrytoinnissa.
- Mahdollisuus laadukkaampaan pyörään: Työntekijä voi saada käyttöönsä paremman pyörän kuin mitä olisi ehkä itse valmis kerralla hankkimaan.
Päätös edun tarjoamisesta riippuu siis siitä, mitä tavoitteita pyöräedulle asetetaan. Jos ensisijainen syy käyttöönottoon on puhtaasti edunkäyttäjien saama verohyöty, muutos luonnollisesti vähentää sen houkuttelevuutta. Jos taas tavoitteena on tukea laajemmin henkilöstön hyvinvointia, kestävää liikkumista ja yrityksen imagoa, etu voi olla perusteltu ja arvokas myös mahdollisesti veronalaisenakin.