Smartum Lounasedun maksujen vastaanottaminen

Smartum-maksujen vastaanottaminen sujuu kuin rasvattu. Työnantaja voi tarjota henkilöstölleen Smartum Lounasetua joko sähköisenä Smartum Saldona, jota Lounasedun osalta käytetään maksukorttina, SmartumPay-mobiilimaksuna tai perinteisinä lounareina.

Smartum Lounasetu on asiakkaalle tarjottu henkilökohtainen etu, joten hän voi maksaa Smartumeilla vain oman ateriansa. Tarkistathan korttia tai seteleitä käyttävän asiakkaan henkilöllisyyden tarvittaessa.

Smartum Lounasseteleiden vastaanottaminen

Smartum Lounasseteleitä on liikkeellä erilaisilla euromäärillä. Arvo on merkitty seteliin. Vuonna 2019 liikkeellä on seuraavan arvoisia seteleitä: 8,20 €, 8,70 €, 9,00 €, 9,70 €, 10,00 €, 10,40 € ja 10,50 €. Vuosittain lisätään yksi uusi arvo Verohallinnon luontoisetupäätöksen muuttuessa.

Smartum Lounassetelillä maksamisesta ei saa periä ylimääräisiä maksuja. Lounasseteleitä ei vaihdeta rahaksi eikä siitä saa antaa rahaa takaisin. Ylimenevän summan voi kuitata käteisellä tai muulla maksutavalla. Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti asiakas ei voi käyttää useampia seteleitä kerralla.

Smartum-korttimaksujen vastaanottaminen

Smartum-kortilla suoritettuja maksuja ei voi vaihtaa rahaksi eikä maksuista voi antaa takaisin vaihtorahaa. Asiakkaalta ei myöskään saa periä lisämaksua Smartum-kortilla maksaessa. Vuonna 2019, asiakas voi maksaa Smartum-kortilla 6,60 € - 10,50 € arvoisen aterian kokonaan tai osittain. Ylimenevän summan asiakas voi kuitata käteisellä tai muulla maksutavalla.

Smartum-kortti on sirullinen Visa-kortti. Kun kortti on luettu, maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja asiakas vahvistaa maksun allekirjoituksellaan. Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteenne tiedot. Jotta saamme tarvittavat maksupäätetiedot järjestelmäämme, tulee teidän tehdä testiveloitus Smartum-aktivointikortilla, jonka lähetämme postitse heti, kun yritys on rekisteröitynyt kumppaniksemme.

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen suorittamaan varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei voi tehdä. Mahdolliset veloitusten korjaukset tehdään maksupäätteellä laitetoimittajan ohjeiden mukaisesti.

Valitettavasti SumUp- ja iZettle-maksupäätteillä ei voi ottaa vastaan Smartumin korttimaksuja, sillä asiakkaan on kuitattava maksu allekirjoituksella.

SmartumPay-mobiilimaksujen vastaanottaminen

SmartumPay on uusi mobiilisovellus, jolla asiakas voi kuitata palvelut mutkattomasti. Hän voi käyttää ”Pikamaksua”, jolloin sovelluksesta valitaan oikea toimipaikka, mihin halutaan maksaa. Asiakas syöttää lounaan summan ja vahvistaa maksun. Hän näyttää kuitin kännykkänsä ruudulta kassahenkilölle, joka tarkistaa maksun onnistumisen. Kuitista kannattaa tarkistaa summa, toimipisteen nimi sekä osoite. Kuitin yläkulmasta näkee, milloin maksu on suoritettu. Kuitissa näkyvä animaatio liikkuu 30 min. maksun luomisesta. Kuitti on voimassa kuitenkin myös tämän jälkeen.

Kuittia näpäyttämällä pääsee tarkistusnäkymään, jossa maksun voi merkata tarkistetuksi. Kuitin ja tarkistusnäkymän tilaksi muuttuu ”tarkistettu”. Näin varmistetaan, että lounas lunastetaan kuitilla vain kerran. Maksu lyödään kassaan kuitissa näkyvällä summalla.

SmartumPay-sovelluksella on mahdollista maksaa myös QR-koodilla. Tällöin tarvitset QR-koodilukijan tai voit syöttää koodin manuaalisesti Smartum-verkkopalveluun ja tehdä veloituksen sitä kautta.

Jos sovelluksella tehty veloitus on virheellinen, se voidaan mitätöidä Smartumin verkkopalvelun kautta.