Smartum language switcher

Meiltä kysyttyä / palveluntuottaja

Liikunta- ja kulttuuripalveluntuottaja

Milloin tilitän vuoden lopussa vanhentuneet setelit?

Vuoden lopussa vanhentuneiden Liikuntaseteleiden tai Liikunta- ja kulttuuriseteleiden tulee olla meillä tilitystä varten viimeistään seuraavan vuoden maaliskuun viimeisenä arkipäivänä.

Tilitysohjeet löydät materiaalipankistamme.

Miten Smartum Liikuntasaldolla tai Liikunta- ja kulttuurisaldolla maksetaan?

Smartum Liikuntasaldolla tai Liikunta- ja kulttuurisaldolla voi maksaa kolmella tavalla:

  1. Smartum-korttimaksut toimivat kuten tutut pankkikortit. Kassa/maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja ostos vahvistetaan allekirjoituksella.
  2. Mobiilimaksut maksetaan asiakkaan luoman QR-koodin avulla. Veloitus tehdään palveluntuottajan Smartum-verkkopalvelussa.
  3. Verkkomaksulla maksettaessa asiakas maksaa palvelun omassa Smartum-verkkopalvelussaan ja esittää tositteen maksusta tulostettuna kuittina tai esim. älypuhelimen ruudulta.

Voit vastaanottaa Smartum Saldon maksuvälineeksi, kun sinulla on sopimus Smartumin kanssa ja Smartumilla on maksupäätteesi tiedot.

Katso tarkemmat ohjeet Saldolla maksamisesta täältä

Voiko maksaja ylittää Saldo-tiliään?

Ei voi. Smartum-kortti on niin sanottu prepaid-kortti: sekä kortilla että verkkomaksuna voi maksaa maksimissaan vain tilillä olevan saldon verran.

Mitä jos meillä ei ole maksupäätettä?

Jos toimipisteessänne ei voi maksaa kortilla, asiakas voi maksaa palvelun verkkomaksuna omassa Smartum-verkkopalvelussaan ja tuoda mukanaan tositteen maksusta (printtinä tai osoittaa mobiililaitteella). Tämä palvelee erityisesti pieniä toimijoita.

Mitä Saldo-korttien vastaanottaminen edellyttää palveluntuottajalta?

Toimipisteet, joissa on maksupääte:
  • Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä.
Toimipisteet, joissa ei ole maksupäätettä:
  • Jos maksupäätettä ei ole, voi asiakas maksaa palvelun verkkomaksuna omassa Smartum-verkkopalvelussaan ja esittää tositteen maksusta kassallanne.

Miten Saldon tilitykset tapahtuvat?

Kun asiakas maksaa Smartum-kortilla kassalla maksupäätteessä:
  • Smartum-kortilla maksupäättessä tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin.
  • Smartum laskuttaa maksupäätteessä tehtyjen veloitusten palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen. Jotta saat laskusi haluamallasi tavalla, ilmoitathan molemmat alla olevat laskutustiedot meille sähköpostitse osoitteeseen laskutus@smartum.fi.
  1. toimipisteen nimi ja asiakasnumero
  2. sähköpostiosoite laskun lähettämistä varten tai verkkolaskuosoite ja verkkolaskun välittäjätunnus
Kun asiakas maksaa Smartum Saldolla verkkomaksun tai mobiilimaksun omassa Smartum-verkkopalvelussaan:
  • Tilitykset tulevat Smartumilta. Smartum tilittää verkkomaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa ja tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio. Smartum-verkkopalvelussa löytyy koonti maksetuista verkkomaksuista.

Mitä jos asiakkaan Smartum-kortti ei toimi maksutilanteessa?

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

kortilla ei riitä kate oston summalle
  • tee veloitus pienemmällä summalla
tilille on ladattu liikuntasaldoa (ei käy kulttuuripaikassa)
  • veloitusta ei voi tehdä
Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
  • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme

Smartum/asiakaspalvelu
Puhelin: 0207 498 820
asiakaspalvelu@smartum.fi
Aukioloajat: arkisin klo. 8.30-16.00

Lounaspalveluntuottaja

Smartum Lounas -maksuvälineet on tarkoitettu työnantajan työntekijälleen tarjoaman henkilökohtaisen ravintoedun hankkimiseen. Palveluntuottajan tulee mm. tarkistaa, että asiakkaan Smartum Lounas -maksuvälineillä maksamat palvelut ovat Verohallinnon ateriaetuohjeistusten mukaisia. Voimassaolevan ohjeen mukaan lounasedulla ei voi maksaa hyödykkeitä, alkoholia, tupakkaa, elintarvikkeita, eineksiä tai valmiita teollisesti pakattuja ruokia.

Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja ei saa vaihtaa rahaksi eikä niillä maksettaessa voida antaa takaisin vaihtorahaa. Maksamisesta ei saa periä ylimääräisiä maksuja ja ylimenevän summan voi maksaa käteisellä tai muulla maksutavalla.

Miten voin vastaanottaa Smartum Lounas -maksuvälineitä?

Smartum Lounas mahdollistaa aterioiden maksamisen ruokapaikoissa, jotka ovat tehneet sopimuksen Smartumin kanssa. Mukaan verkostoomme pääset liittymään täältä.

Minkä arvoisia seteleitä Smartumilla on?

Smartum Lounas -setelin arvo on merkittynä seteliin. Liikkeellä on seitsemää eri arvoa olevia Smartum Lounasseteleitä: 8,20 €, 8,70 €, 9,00 €, 9,70 €, 10,00 € 10,20 € ja 10,30 €.

Miten tarkastan setelit?

Väärennösten estämiseksi Smartum-setelit painetaan turvapainossa ja niistä löytyy useita turvatekijöitä. Aidon setelin voi tunnistaa esimerkiksi juoksevasta sarjanumerosta tai katsomalla sitä valoa vasten. Seteli on painettu vesileimaiselle paperille. Smartum tilittää vain aidot setelit. Tarkista myös setelin voimassaoloaika. Vanhentuneita seteleitä ei voi ottaa vastaan.

Miten merkkaan setelin käytetyksi?

Vastaanotetut setelit merkitään käytetyksi vasemman yläkulman euromäärä kynällä yliviivaten. Setelit luetaan optisesti, joten alareunassa olevalle valkoiselle alueelle ei saa tehdä minkäänlaisia merkintöjä.

Miten tilitän Smartum Lounassetelit?

Seteleiden tilittäminen on helppoa. Olemme koonneet seteleiden tilitysohjeet materiaalipankkiimme.

Miten Smartum Lounassaldolla maksetaan?

Korttimaksaminen

Smartum Lounassaldoa käytetään Smartum-kortin avulla kassamaksuna. Kassalla Smartum-kortti toimii kuten tutut pankkikortit. Voit vastaanottaa Smartum Saldon maksuvälineeksi, kun sinulla on sopimus Smartumin kanssa ja Smartumilla on maksupäätteesi tiedot. Maksajan tunnisteena toimii allekirjoitus.

Mobiilimaksaminen

Asiakas luo omassa Smartum-verkkopalvelussaan QR-koodin, jonka hän näyttää puhelimen ruudulta tai tulosteena. Katso tästä video mobiilimaksamisesta tai lataa kuvallinen ohje.

Voiko maksaja ylittää tiliään?

Ei voi. Smartum-kortti on niin sanottu prepaid-kortti: kortilla voi maksaa maksimissaan vain tilillä olevan saldon verran. Lounasruokailua voi kortilla maksaa Verohallinnon kulloinkin määrittämän ateriaedun mukaisesti. Vuonna 2017 voimassa oleva kerralla käytettävä Saldo on 6,40-10,30 euroa.

Mitä korttien vastaanottaminen edellyttää palveluntuottajalta?

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä.

Miten korttitilitykset tapahtuvat?

Smartum-kortilla maksupäättessä tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin. Smartum laskuttaa maksupäätteessä tehtyjen veloitusten palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen. Välttääksesi paperilaskun muodostuksesta aiheutuvan laskutuslisän, ilmoitathan molemmat alla olevat laskutustiedot meille sähköpostitse osoitteeseen laskutus@smartum.fi.

  1. toimipisteen nimi ja asiakasnumero
  2. sähköpostiosoite laskun lähettämistä varten tai verkkolaskuosoite ja verkkolaskun välittäjätunnus

Mitä jos asiakkaan Smartum-kortti ei toimi maksutilanteessa?

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

Kortilla ei riitä kate oston summalle
  • tee veloitus pienemmällä summalla
Ostoksen summa ylittää Verohallinnon määrittämän 10,20€ maksimiarvon
  • tee veloitus pienemmällä summalla
Tilille on ladattu liikunta- tai kulttuurisaldoa
  • veloitusta ei voi tehdä
Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
  • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme

Smartum/asiakaspalvelu
Puhelin: 0207 498 820
asiakaspalvelu@smartum.fi
Aukioloajat: arkisin klo. 8.30-16.00

Huom! Pidäthän tietonne ajantasalla

Varmistathan omassa Smartum-verkkopalvelussasi, että toimipisteenne osoitetiedot sekä muut tiedot ovat oikein.


Smartum-mobiilimaksu palveluntuottajalle?

Mikä on Smartum-mobiilimaksu?

Helppo, nopea ja nykyaikainen tapa maksaa Smartum Saldolla QR-koodia hyödyntäen.

Miten mobiilimaksu veloitetaan?

Asiakas luo omassa Smartum-verkkopalvelussaan QR-koodin, jonka hän näyttää puhelimen ruudulta tai tulosteena. Koodi luetaan kassalla seuraavasti:

  1. Kaikilla käytössä:
    Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluunne ja syötä koodin numerosarja siihen varattuun tilaan. Verkkopalvelu ohjaa sinua veloituksen tekemisessä. KATSO KUVALLINEN OHJE tai KATSO VIDEO

TAI

  1. Osa kassajärjestelmistä
    voidaan integroida vastaanottamaan Smartum-mobiilimaksua. Tällöin koodi luetaan lukijalla tai numerosarja syötetään suoraan kassaan. Kysy lisää omalta kassajärjestelmän toimittajaltasi!

Miten mobiilimaksu otetaan käyttöön?

Palveluntuottaja voi lisätä mobiilimaksun veloitustapoihin omassa verkkopalvelussaan:

  • Kirjaudu toimipisteen pääkäyttäjänä Smartum-verkkopalveluun

  • Valitse oikeasta yläkulmasta ”Käyttäjätilin” alta ”Toimipisteen tiedot”. Mobiilimaksun voit rastia kohdassa ”Hyväksytyt maksuvälineet”

Onko mobiilimaksua pakko vastaanottaa?

Ei ole, mutta vastaanottaminen kannattaa!

  • Edullisempi veloitustapa: ei korttikuluja maksutapahtumasta

  • Varmuus: mobiilimaksu ei ole riippuvainen maksupääte- ja varmennusyhteyksistä

  • Nopeus: veloitus on yksinkertaista, lisäksi Smartum-mobiilimaksu voidaan integroida suoraan tiettyjen toimittajien kassajärjestelmään. Kysy lisää omalta toimittajaltasi.

Maksaako käyttöönotto jotain?

  • Smartum-verkkopalvelun kautta veloitettuna ei, päinvastoin mobiilimaksu on halvempi (ja varmempi!) kuin korttimaksut
  • Kassajärjestelmään integroituna toimittaja saattaa periä kk-maksun.

Missä tapauksessa mobiilimaksua ei voi vastaanottaa?

Jos kassalla ei ole nettiyhteyttä.

HUOM!
Veloituksenhan voi tehdä myös kännykällä kirjautumalla omaan Smartum-verkkopalveluun. Jos kassalla ei ole mitään nettiyhteyttä, kännykkääkään, mobiilimaksuja ei voi vastaanottaa.

Poistuuko Smartum-kortti tai setelit?

Ei, mobiilimaksu tulee niiden rinnalle