Smartum language switcher

Näin käytät Smartum Saldoa

Smartum Saldo antaa sinulle lukuisia valinnanmahdollisuuksia ja sen käyttö on helppoa.

Mitä saldoa minulla on?

Tarkista omasta Smartum-verkkopalvelustasi, mitä saldoa työnantaja on ladannut tilillesi. Verkkopalveluun kirjaudut tunnuksillasi tämän sivun ylälaidasta.

  • Liikuntasaldolla voit maksaa liikuntapalveluita.
  • Liikunta- ja kulttuurisaldolla voit harrastaa valintasi mukaan sekä liikuntaa että kulttuuria.
  • Lounassaldolla voit maksaa työpäivän aikaisen lounasruokailusi. Lounassaldoa voi käyttää kerralla 6,40-10,30 euroa.
  • Työmatkasaldolla voit ostaa työmatkalipun R-kioskeista ympäri Suomen. Huom! Vain Smartum-mobiilimaksu.

Kolme erilaista maksutapaa

1. Korttimaksu

Liikunta-, kulttuuri- ja lounassaldon yksi maksutapa on Smartum-kortti, jolla maksat kätevästi kassan maksupäätteessä. Tunnisteena toimii allekirjoituksesi. Smartum-kortti käy useimmissa verkoston paikoissa. 

HUOM! R-kioskeilla maksutapana on vain mobiilimaksu!

2. Mobiilimaksu

​Mobiilimaksu kulkee aina mukanasi:

  1. Varmista että palveluntuottaja ottaa vastaan mobiilimaksuja.
  2. Avaa Smartum-sovellus (Android tai iOS) tai kirjaudu mobiililaitteella omaan Smartum-verkkopalveluusi.
      
  3. Paina ”Luo mobiilimaksukoodi” ja seuraa ohjeita.
  4. Näytä QR-koodi kassahenkilölle, joka veloittaa ostoksesi mukaisen summan Smartum Saldo -tililtäsi.

Katso tästä,
miten helposti maksat
Smartum-mobiilimaksulla!

Jos koodi ehtii vanhentua, luo koodi uudelleen. Mobiililaitteella luotu koodi on voimassa 10 minuuttia. Mikäli sinulla ei ole älypuhelinta voit myös tulostaa koodin. Tulostettu koodi on voimassa tulostusvuorokauden loppuun saakka.

HUOM! R-kioskeissa ja työmatkan latauspisteissä toimii vain mobiilimaksu.

3. Smartum-verkkomaksu

​Verkkomaksu on tilisiirto Smartum-tililtäsi palveluntuottajan tilille.

  1. Etsi haluamasi harrastepaikka käyttökohdehausta.
  2. Voit maksaa Smartum Saldolla verkkomaksun, mikäli toimipaikan kohdalta löytyy verkkomaksu-kuvake.
  3. Klikkaa kohtaa ”Smartum Saldo -verkkomaksu”. Kulttuuripaikalle maksu tehdään Smartum-verkkopalvelussa ja tosite lähetetään sinulle sähköpostitse. Liikuntapaikkojen osalta sinut siirretään Smartumin POLKU-palveluun, jossa maksu tehdään.  
  4. Kirjaudu Polkuun Smartum-tunnuksillasi ja tee maksu ohjeiden mukaan.
  5. Löydät suoritetut maksut Polku-sivuston passit-kohdasta. Saat tositteen maksusta myös sähköpostiisi.
  6. Esitä maksutosite harrastepaikalla kassalla esim. älypuhelimen ruudulta ja merkkaa maksu käytetyksi. Kassalla on oikeus tarkastaa henkilöllisyytesi.

HUOM! Voit maksaa Smartum Saldo -verkkomaksulla vain liikunta- ja kulttuuripalveluja. Verkkomaksutosite on kertakäyttöinen. Siitä ei saa antaa rahaa takaisin eikä tositteessa käyttämättä jäänyttä arvoa voi käyttää myöhemmin. Käy vain paikoissa, joiden kohdalla on käyttökohdehaussa verkkomaksukuvake. Nämä paikat löytyvät myös Polku-palvelusta (smartum.polkuapp.com), osaan paikoista on mahdollista yhdistää saldoon myös omaa rahaa.

Henkilökohtainen etu

Jotta työnantajalta saamasi etu täyttää Verohallinnon vaatimukset, etu on henkilökohtainen. Palveluntuottajalla on oikeus tarkistaa henkilöllisyytesi. Smartum Saldolla ei voi maksaa esimerkiksi perheenjäsenten harrastuksia tai lounasetua.

Missä Smartum Saldolla voi maksaa

Käyttökohteita on tuhansia ympäri Suomen, katso kohteet käyttökohdehaustamme.

Smartum-verkkopalvelu auttaa kysymyksissäsi

Oman Smartum-verkkopalvelusi kautta näet kätevästi tilitietosi, vaihdat salasanasi, hallinnoit yhteystietojasi sekä maksat verkko- ja mobiilimaksuja. Kirjaudu palveluun sivun oikeasta yläkulmasta.

Jos Smartum-korttisi katoaa

Raportoi kadonnut kortti omassa Smartum-verkkopalvelussasi ja ota yhteyttä työnantajaasi uuden kortin saamiseksi.

Puuttuuko toivomasi paikka Smartum-verkostosta?

Ei hätää, jätä meille paikan yhteystiedot, niin pyrimme toteuttamaan toiveesi ja saamaan paikan mukaan verkostoon.