Smartum language switcher

Smartum Saldolla voi maksaa liikuntaa, kulttuuria, lounaan, työmatkan ja hieronnan

Smartum Saldon vastaanottaminen

Smartum Saldo on työntekijän henkilökohtainen Smartum-tili, jonne työnantaja lataa hyvinvointia tukevia etuja. Saldolla maksetaan verkossa tai toimipisteessänne paikan päällä. Voit vastaanottaa Smartum Saldoa, kun sinulla on sopimus Smartumin kanssa. Smartum Saldo on verotuettu etu ja sillä voi maksaa vain työntekijän henkilökohtaisen ostoksen.

Smartum Saldo -tilille on ladattu joko:

  • Liikuntasaldoa - käy liikuntapaikoissa
  • Liikunta- ja kulttuurisaldoa - käy sekä liikunta- että kulttuuripaikoissa
  • Lounassaldoa - käy ravintoloissa
  • Työmatkasaldoa - käy R-kioskeilla työmatkaetua maksettaessa
  • Hierontasaldoa - käy hierontapaikoissa

Smartum Saldolla voi maksaa koko suorituksen tai osan siitä ja loppuosan muulla maksuvälineellä. Saldolla maksamisesta ei saa periä ylimääräisiä maksuja.

Liikunta- ja kulttuurisaldo

Smartum Liikunta- ja kulttuurisaldoa voi käyttää verkossa tai paikan päällä.

1. Maksaminen verkossa

a) Saldo maksutapana verkkokaupassa

Jos myynti tapahtuu pääosin netissä, tämä on ehdottomasti fiksuin ratkaisu; Smartum lisätään maksutavaksi verkkokauppaan muiden maksutapojen rinnalle.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä
puh. 0600 149 88

b) Smartum Saldo -verkkomaksu

Jos omaa verkkokauppaa ei ole:
 
 
  • Liikuntapaikat: ota käyttöön Smartum-verkkomaksu. Verkkomaksua vastaanottaville liikuntapaikoille tarjoamme ilmaisen Polku-verkkokaupan, jossa asiakas voi maksaa Smartum Saldolla sekä muilla maksukorteilla. Tutustu Polkuun tästä ja ota kaikki maksuttomat ominaisuudet käyttöösi!
  • Kulttuuripaikat: ota käyttöön Smartum-verkkomaksu, joka on tilisiirto asiakkaan Smartum-tililtä toimipisteenne tilille. Beta-vaiheessa yllä mainittu Polku tarjotaan vain liikuntapaikoille, mutta ominaisuudet tuodaan myöhemmin myös kulttuuripaikkojen käyttöön. 

Smartum tilittää verkossa tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa. Tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio.

2. Maksaminen kassalla

a) Veloitus maksupäätteellä

Asiakas maksaa Smartum-kortilla samassa maksupäätteessä kuin muillakin maksukorteilla. Maksusta tulostuu allekirjoitettava kuitti (ei PIN-koodia). Kuitin allekirjoitusta verrataan kortissa olevaan allekirjoitukseen.

Maksujen varmentaminen

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

  • kortilla ei riitä kate oston summalle
    • tee veloitus pienemmällä summalla
  • tilille on ladattu liikuntasaldoa (ei käy kulttuuripaikassa)
    • veloitusta ei voi tehdä
  • Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
    • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme

Smartum-kortilla tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin. Smartum laskuttaa maksupäättellä tehtyjen veloitusten palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen.

b) Smartum-mobiilimaksu

Lisää mobiilimaksamisesta
täällä >>

Asiakas maksaa näyttämällä puhelimesta tai tulosteesta Smartum-verkkopalvelussa luomansa QR-koodin. Veloitukseen tarvitaan vain nettiyhteys kassalla (myös kännykän nettiyhteys käy). Koodi luetaan seuraavasti:
  1. Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluunne ja syötä koodin numerosarja siihen varattuun tilaan. Verkkopalvelu ohjaa sinua veloituksen tekemisessä.
    1. Katso video mobiilimaksun vastaanottamisesta
    2. Lataa kuvallinen ohje
  2. Jos ette vielä näy mobiilimaksuverkostossa, täppää maksutapa päälle kirjautumalla omaan Smartum-verkkopalveluun. Valitse verkkopalvelun ylälaidasta "Käyttäjätili" ja sieltä "Toimipisteen tiedot". Sivun alalaidasta löydät kohdan "Hyväksytyt maksuvälineet".
  3. Osa kassajärjestelmistä voidaan  integroida vastaanottamaan Smartum-mobiilimaksua. Tällöin koodi luetaan lukijalla tai numerosarja syötetään suoraan kassaan. Kysy integraatiosta omalta kassajärjestelmätoimittajaltanne.

Kun alatte vastaanottaa Smartum-mobiilimaksuja, kertokaa siitä myös asiakkaille, vaikka tulostamalla tämä esille.

Smartum tilittää mobiilimaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa. Tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio.

 

Lounassaldo

Smartum Lounassaldolla maksetaan kassalla paikan päällä.

a) Veloitus maksupäätteellä

Asiakas maksaa Smartum-kortilla samassa maksupäätteessä kuin muillakin maksukorteilla. Maksusta tulostuu allekirjoitettava kuitti (ei PIN-koodia).  Kuitin allekirjoitusta verrataan kortissa olevaan allekirjoitukseen. 

Lounassaldoa voi käyttää kerralla 6,40-10,30 euroa (Verohallinnon luontoisetupäätöksen 2017 mukaisesti).

Maksujen varmentaminen

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

  • kortilla ei riitä kate oston summalle
    • tee veloitus pienemmällä summalla
  • ostoksen summa ylittää Verohallinnon määrittämän 10,30 € maksimiarvon
    • tee veloitus pienemmällä summalla
  • tilille on ladattu Liikuntasaldo tai Liikunta- ja kulttuurisaldo
    • veloitusta ei voi tehdä
  • Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
    • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme.

Smartum-kortilla tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin. Smartum laskuttaa palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen.

b) Smartum-mobiilimaksu

Asiakas maksaa näyttämällä puhelimesta tai tulosteesta Smartum-verkkopalvelussa luomansa QR-koodin. Veloitukseen tarvitaan vain nettiyhteys kassalla (myös kännykän nettiyhteys käy). Koodi luetaan seuraavasti:
  1. Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluunne ja syötä koodin numerosarja siihen varattuun tilaan. Verkkopalvelu ohjaa sinua veloituksen tekemisessä.
    1. Katso video mobiilimaksun veloittamisesta
    2. Lataa kuvallinen ohje
  2. Jos ette vielä näy mobiilimaksuverkostossa, täppää maksutapa päälle kirjautumalla omaan Smartum-verkkopalveluun. Valitse verkkopalvelun ylälaidasta "Käyttäjätili" ja sieltä "Toimipisteen tiedot". Sivun alalaidasta löydät kohdan "Hyväksytyt maksuvälineet".
  3. Osa kassajärjestelmistä voidaan integroida vastaanottamaan Smartum-mobiilimaksua. Tällöin koodi luetaan lukijalla tai numerosarja syötetään suoraan kassaan. Kysy integraatiosta omalta kassajärjestelmätoimittajaltanne.

Kun alatte vastaanottaa Smartum-mobiilimaksuja, kertokaa siitä myös asiakkaille, vaikka tulostamalla tämä lappu esille.

Smartum tilittää mobiilimaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa. Tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio.

Hierontasaldo

Hierontasaldo on pitkään toivottu, uusin tuotteemme. Etu on pilotointivaiheessa ja tulee yleiseen myyntiin vuoden 2017 loppuun mennessä. Voit jo nyt liittyä verkostoon, jos:

Hierontasaldon veloitustapa on Smartum-mobiilimaksu.

Smartum-mobiilimaksu

Asiakas maksaa näyttämällä puhelimesta tai tulosteesta Smartum-verkkopalvelussa luomansa QR-koodin. Veloitukseen tarvitaan vain nettiyhteys kassalla (myös kännykän nettiyhteys käy). Koodi luetaan seuraavasti:
  1. Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluunne ja syötä koodin numerosarja siihen varattuun tilaan. Verkkopalvelu ohjaa sinua veloituksen tekemisessä.
    1. Katso video mobiilimaksun veloittamisesta
    2. Lataa kuvallinen ohje

Smartum tilittää mobiilimaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa. Tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio.