Smartum language switcher

Smartum Saldolla voi maksaa liikuntaa, kulttuuria, lounaan sekä työmatkan

Smartum Saldon vastaanottaminen

Smartum Saldo on liikunta-, kulttuuri- ja lounaspalveluiden maksuväline, jolla työnantajat tukevat työntekijöidensä hyvinvointia. Voit vastaanottaa Smartum Saldon maksuvälineeksi, kun sinulla on sopimus Smartumin kanssa. Smartum Saldo on verotuettu etu ja sillä voi maksaa vain edunsaajan henkilökohtaisen ostoksen.

Smartum Saldo -tilille on ladattu joko:

  • Liikuntasaldoa - käy liikuntapaikoissa
  • Liikunta- ja kulttuurisaldoa - käy sekä liikunta- että kulttuuripaikoissa
  • Lounassaldoa - käy ravintoloissa
  • Työmatkasaldoa - käy R-kioskeilla työmatkaetua maksettaessa

Smartum Saldolla voi maksaa koko suorituksen tai osan siitä ja loppuosan muulla maksuvälineellä. Saldolla maksamisesta ei saa periä ylimääräisiä maksuja.

Liikunta- ja kulttuurisaldo

Smartum Liikunta- ja kulttuurisaldoa voi käyttää kolmella vaihtoehtoisella tavalla.

1. Veloitus maksupäätteellä

Smartum-kortti on sirullinen Visa-kortti. Kassa/maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja ostos vahvistetaan allekirjoituksella. Näin kassahenkilö tulee tietoiseksi, että asiakas maksaa Smartum-kortilla ja voi samalla tarkastaa ostoksen kuuluvan verovapaan liikunta- ja kulttuuriedun piiriin. Kuitin allekirjoitusta verrataan kortissa olevaan allekirjoitukseen.

Maksujen varmentaminen

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

  • kortilla ei riitä kate oston summalle
    • tee veloitus pienemmällä summalla
  • tilille on ladattu liikuntasaldoa (ei käy kulttuuripaikassa)
    • veloitusta ei voi tehdä
  • Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
    • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme

Smartum-kortilla maksupäättellä tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin. Smartum laskuttaa maksupäättellä tehtyjen veloitusten palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen.

2. Smartum-mobiilimaksu

Lisää mobiilimaksamisesta
täällä >>

Asiakas luo omassa Smartum-verkkopalvelussaan QR-koodin, jonka hän näyttää puhelimen ruudulta tai tulosteena. Koodi luetaan kassalla seuraavasti:
  1. Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluunne ja syötä koodin numerosarja siihen varattuun tilaan. Verkkopalvelu ohjaa sinua veloituksen tekemisessä.
    1. Katso video mobiilimaksun vastaanottamisesta
    2. Lataa kuvallinen ohje
  2. Jos ette vielä näy mobiilimaksuverkostossa, käy täppäämässä maksutapa päälle kirjautumalla omaan Smartum-verkkopalveluun. Valitse verkkopalvelun ylälaidasta "Käyttäjätili" ja sieltä "Toimipisteen tiedot". Sivun alalaidasta löydät kohdan "Hyväksytyt maksuvälineet".
  3. Osa kassajärjestelmistä voidaan pian integroida vastaanottamaan Smartum-mobiilimaksua. Tällöin koodi luetaan lukijalla tai numerosarja syötetään suoraan kassaan. Tiedotamme tästä. Voit myös kysyä integraatiosta omalta kassajärjestelmätoimittajaltanne.

Kun alatte vastaanottaa Smartum-mobiilimaksuja, kertokaa siitä myös asiakkaille, vaikka tulostamalla tämä esille.

3. Smartum Saldo -verkkomaksuna

Jos toimipisteessä ei ole mahdollisuutta korttimaksuun, voi asiakas maksaa palvelun Smartum-verkkomaksuna. Verkkomaksu on tilisiirto asiakkaan Smartum-tililtä palveluntuottajan tilille. Liikuntapaikkojen verkkomaksut tehdään Smartumin virallisessa Polku-palvelussa. 

Smartum tilittää mobiilimaksulla ja verkkomaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa. Tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio.

 

Lounassaldo

Smartum Loounassaldoa voi käyttää kahdella vaihtoehtoisella tavalla.

1. Veloitus maksupäätteellä

Smartum-kortti on sirullinen Visa-kortti. Kassa/maksupääte tulostaa allekirjoitettavan kuitin ja ostos vahvistetaan allekirjoituksella. Näin kassahenkilö tulee tietoiseksi, että asiakas maksaa Smartum-kortilla ja voi samalla tarkastaa ostoksen kuuluvan verotuetun lounasedun edun piiriin. Kuitin allekirjoitusta verrataan kortissa olevaan allekirjoitukseen. Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot.

Lounassaldoa voi käyttää kerralla 6,40-10,30 euroa (Verohallinnon luontoisetupäätöksen 2017 mukaisesti).

Maksujen varmentaminen

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

  • kortilla ei riitä kate oston summalle
    • tee veloitus pienemmällä summalla
  • ostoksen summa ylittää Verohallinnon määrittämän 10,30 € maksimiarvon
    • tee veloitus pienemmällä summalla
  • tilille on ladattu Liikuntasaldo tai Liikunta- ja kulttuurisaldo
    • veloitusta ei voi tehdä
  • Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
    • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme.

Smartum-kortilla maksupäättellä tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin. Smartum laskuttaa  palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen.

2. Smartum-mobiilimaksu

Asiakas luo omassa Smartum-verkkopalvelussaan QR-koodin, jonka hän näyttää puhelimen ruudulta tai tulosteena. Koodi luetaan kassalla seuraavasti:
  1. Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluunne ja syötä koodin numerosarja siihen varattuun tilaan. Verkkopalvelu ohjaa sinua veloituksen tekemisessä.
    1. Katso video mobiilimaksun veloittamisesta
    2. Lataa kuvallinen ohje
  2. Jos ette vielä näy mobiilimaksuverkostossa, käy täppäämässä maksutapa päälle kirjautumalla omaan Smartum-verkkopalveluun. Valitse verkkopalvelun ylälaidasta "Käyttäjätili" ja sieltä "Toimipisteen tiedot". Sivun alalaidasta löydät kohdan "Hyväksytyt maksuvälineet".
  3. Osa kassajärjestelmistä voidaan jatkossa integroida vastaanottamaan Smartum-mobiilimaksua. Tällöin koodi luetaan lukijalla tai numerosarja syötetään suoraan kassaan. Tiedotamme tästä. Voit myös kysyä integraatiosta omalta kassajärjestelmätoimittajaltanne.

Kun alatte vastaanottaa Smartum-mobiilimaksuja, kertokaa siitä myös asiakkaille, vaikka tulostamalla tämä lappu esille.

Smartum tilittää mobiilimaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa. Tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio.