Smartum language switcher

Kysymyksiä ja vastauksia liikunta- ja kulttuuripaikalle

Milloin tilitän vuoden lopussa vanhentuneet setelit?

Vuoden lopussa vanhentuneiden Liikuntaseteleiden tai Liikunta- ja kulttuuriseteleiden tulee olla meillä tilitystä varten viimeistään seuraavan vuoden maaliskuun viimeisenä arkipäivänä.

Tilitysohjeet löydät materiaalipankistamme.

Miten Smartum Liikuntasaldolla tai Liikunta- ja kulttuurisaldolla maksetaan?

Katso tarkemmat ohjeet Saldolla maksamisesta täältä

Voiko maksaja ylittää Saldo-tiliään?

Ei voi. Smartum-kortti on niin sanottu prepaid-kortti: sekä kortilla että verkkomaksuna voi maksaa maksimissaan vain tilillä olevan saldon verran.

Mitä jos meillä ei ole maksupäätettä?

Jos toimipisteessänne ei voi maksaa kortilla, asiakas voi maksaa palvelun verkossa tai kännykällä. Tämä palvelee erityisesti pieniä toimijoita.

Mitä Saldo-korttien vastaanottaminen edellyttää palveluntuottajalta?

Toimipisteet, joissa on maksupääte:
  • Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä.
Toimipisteet, joissa ei ole maksupäätettä:
  • Jos maksupäätettä ei ole, voi asiakas maksaa palvelun verkkomaksuna omassa Smartum-verkkopalvelussaan ja esittää tositteen maksusta kassallanne.

Miten Saldon tilitykset tapahtuvat?

Kun asiakas maksaa Smartum-kortilla kassalla maksupäätteessä:
  • Smartum-kortilla maksupäättessä tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin.
  • Smartum laskuttaa maksupäätteessä tehtyjen veloitusten palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen. Jotta saat laskusi haluamallasi tavalla, ilmoitathan molemmat alla olevat laskutustiedot meille sähköpostitse osoitteeseen laskutus@smartum.fi.
  1. toimipisteen nimi ja asiakasnumero
  2. sähköpostiosoite laskun lähettämistä varten tai verkkolaskuosoite ja verkkolaskun välittäjätunnus
Kun asiakas maksaa Smartum Saldolla verkkomaksun tai mobiilimaksun omassa Smartum-verkkopalvelussaan:
  • Tilitykset tulevat Smartumilta. Smartum tilittää verkkomaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa ja tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio. Smartum-verkkopalvelussa löytyy koonti maksetuista verkkomaksuista.

Mitä jos asiakkaan Smartum-kortti ei toimi maksutilanteessa?

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

kortilla ei riitä kate oston summalle
  • tee veloitus pienemmällä summalla
tilille on ladattu liikuntasaldoa (ei käy kulttuuripaikassa)
  • veloitusta ei voi tehdä
Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
  • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme

Smartum/asiakaspalvelu
Puhelin: 0600 149 88
asiakaspalvelu@smartum.fi
Aukioloajat: arkisin klo. 8.30-16.00