Smartum language switcher

Kysymyksiä ja vastauksia

Liikunta- ja kulttuuripalveluntuottaja

Milloin tilitän vuoden lopussa vanhentuneet setelit?

Vuoden lopussa vanhentuneiden Liikuntaseteleiden tai Liikunta- ja kulttuuriseteleiden tulee olla meillä tilitystä varten viimeistään seuraavan vuoden maaliskuun viimeisenä arkipäivänä.

Tilitysohjeet löydät materiaalipankistamme.

Miten Smartum Liikuntasaldolla tai Liikunta- ja kulttuurisaldolla maksetaan?

Katso tarkemmat ohjeet Saldolla maksamisesta täältä

Voiko maksaja ylittää Saldo-tiliään?

Ei voi. Smartum-kortti on niin sanottu prepaid-kortti: sekä kortilla että verkkomaksuna voi maksaa maksimissaan vain tilillä olevan saldon verran.

Mitä jos meillä ei ole maksupäätettä?

Jos toimipisteessänne ei voi maksaa kortilla, asiakas voi maksaa palvelun verkossa tai kännykällä. Tämä palvelee erityisesti pieniä toimijoita.

Mitä Saldo-korttien vastaanottaminen edellyttää palveluntuottajalta?

Toimipisteet, joissa on maksupääte:
  • Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä.
Toimipisteet, joissa ei ole maksupäätettä:
  • Jos maksupäätettä ei ole, voi asiakas maksaa palvelun verkkomaksuna omassa Smartum-verkkopalvelussaan ja esittää tositteen maksusta kassallanne.

Miten Saldon tilitykset tapahtuvat?

Kun asiakas maksaa Smartum-kortilla kassalla maksupäätteessä:
  • Smartum-kortilla maksupäättessä tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin.
  • Smartum laskuttaa maksupäätteessä tehtyjen veloitusten palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen. Jotta saat laskusi haluamallasi tavalla, ilmoitathan molemmat alla olevat laskutustiedot meille sähköpostitse osoitteeseen laskutus@smartum.fi.
  1. toimipisteen nimi ja asiakasnumero
  2. sähköpostiosoite laskun lähettämistä varten tai verkkolaskuosoite ja verkkolaskun välittäjätunnus
Kun asiakas maksaa Smartum Saldolla verkkomaksun tai mobiilimaksun omassa Smartum-verkkopalvelussaan:
  • Tilitykset tulevat Smartumilta. Smartum tilittää verkkomaksulla tehdyt maksusuoritukset muutaman päivän sisällä. Minimitilitysraja on 40 euroa ja tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio. Smartum-verkkopalvelussa löytyy koonti maksetuista verkkomaksuista.

Mitä jos asiakkaan Smartum-kortti ei toimi maksutilanteessa?

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

kortilla ei riitä kate oston summalle
  • tee veloitus pienemmällä summalla
tilille on ladattu liikuntasaldoa (ei käy kulttuuripaikassa)
  • veloitusta ei voi tehdä
Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
  • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme

Smartum/asiakaspalvelu
Puhelin: 0207 498 820
asiakaspalvelu@smartum.fi
Aukioloajat: arkisin klo. 8.30-16.00

Lounaspalveluntuottaja

Smartum Lounas -maksuvälineet on tarkoitettu työnantajan työntekijälleen tarjoaman henkilökohtaisen ravintoedun hankkimiseen. Palveluntuottajan tulee mm. tarkistaa, että asiakkaan Smartum Lounas -maksuvälineillä maksamat palvelut ovat Verohallinnon ateriaetuohjeistusten mukaisia. Voimassaolevan ohjeen mukaan lounasedulla ei voi maksaa hyödykkeitä, alkoholia, tupakkaa, elintarvikkeita, eineksiä tai valmiita teollisesti pakattuja ruokia.

Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja ei saa vaihtaa rahaksi eikä niillä maksettaessa voida antaa takaisin vaihtorahaa. Maksamisesta ei saa periä ylimääräisiä maksuja ja ylimenevän summan voi maksaa käteisellä tai muulla maksutavalla.

Miten voin vastaanottaa Smartum Lounas -maksuvälineitä?

Smartum Lounas mahdollistaa aterioiden maksamisen ruokapaikoissa, jotka ovat tehneet sopimuksen Smartumin kanssa. Mukaan verkostoomme pääset liittymään täältä.

Minkä arvoisia seteleitä Smartumilla on?

Smartum Lounas -setelin arvo on merkittynä seteliin. Liikkeellä on seitsemää eri arvoa olevia Smartum Lounasseteleitä: 8,20 €, 8,70 €, 9,00 €, 9,70 €, 10,00 € 10,20 € ja 10,30 €.

Miten tarkastan setelit?

Väärennösten estämiseksi Smartum-setelit painetaan turvapainossa ja niistä löytyy useita turvatekijöitä. Aidon setelin voi tunnistaa esimerkiksi juoksevasta sarjanumerosta tai katsomalla sitä valoa vasten. Seteli on painettu vesileimaiselle paperille. Smartum tilittää vain aidot setelit. Tarkista myös setelin voimassaoloaika. Vanhentuneita seteleitä ei voi ottaa vastaan.

Miten merkkaan setelin käytetyksi?

Vastaanotetut setelit merkitään käytetyksi vasemman yläkulman euromäärä kynällä yliviivaten. Setelit luetaan optisesti, joten alareunassa olevalle valkoiselle alueelle ei saa tehdä minkäänlaisia merkintöjä.

Miten tilitän Smartum Lounassetelit?

Seteleiden tilittäminen on helppoa. Olemme koonneet seteleiden tilitysohjeet materiaalipankkiimme.

Miten Smartum Lounassaldolla maksetaan?

Katso tarkemmat ohjeet Saldolla maksamisesta täältä

Voiko maksaja ylittää tiliään?

Ei voi. Smartum-kortti on niin sanottu prepaid-kortti: kortilla voi maksaa maksimissaan vain tilillä olevan saldon verran. Lounasruokailua voi kortilla maksaa Verohallinnon kulloinkin määrittämän ateriaedun mukaisesti. Vuonna 2017 voimassa oleva kerralla käytettävä Saldo on 6,40-10,30 euroa.

Mitä korttien vastaanottaminen edellyttää palveluntuottajalta?

Veloituksen onnistuminen edellyttää, että Smartumilla on tiedossa maksupäätteen tiedot. Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä.

Miten korttitilitykset tapahtuvat?

Smartum-kortilla maksupäättessä tehdyt veloitukset maksetaan teille pankkinne kautta normaalien korttimaksujen tavoin. Smartum laskuttaa maksupäätteessä tehtyjen veloitusten palvelupalkkion neljännesvuosittain jälkikäteen. Välttääksesi paperilaskun muodostuksesta aiheutuvan laskutuslisän, ilmoitathan molemmat alla olevat laskutustiedot meille sähköpostitse osoitteeseen laskutus@smartum.fi.

  1. toimipisteen nimi ja asiakasnumero
  2. sähköpostiosoite laskun lähettämistä varten tai verkkolaskuosoite ja verkkolaskun välittäjätunnus

Mitä jos asiakkaan Smartum-kortti ei toimi maksutilanteessa?

Smartum-kortilla suoritetut maksut varmennetaan aina. Mikäli maksupäätteen tekemään varmennuskyselyyn ei saada hyväksyvää vastausta, myyntiä ei saa tehdä. Kielteinen varmennusvastaus voi johtua esimerkiksi siitä, että

Kortilla ei riitä kate oston summalle
  • tee veloitus pienemmällä summalla
Ostoksen summa ylittää Verohallinnon määrittämän 10,20€ maksimiarvon
  • tee veloitus pienemmällä summalla
Tilille on ladattu liikunta- tai kulttuurisaldoa
  • veloitusta ei voi tehdä
Smartumin järjestelmä ei tunnista maksupäätettä
  • ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme lisätä maksupäätteen tietoihimme

Smartum/asiakaspalvelu
Puhelin: 0207 498 820
asiakaspalvelu@smartum.fi
Aukioloajat: arkisin klo. 8.30-16.00