Smartum language switcher

Kysymyksiä käyttäjiltä

Liikunta ja kulttuuri

Missä voin käyttää Smartum-maksuvälineitä?

Smartum-maksuvälineillä voit maksaa tuhansissa kulttuuri- ja liikuntapaikoissa ympäri Suomen. Voit hakea paikkoja verkkopalvelumme käyttökohdehausta. Huomioithan, että liikuntaan kohdennetut maksuvälineet käyvät vain aktiiviseen liikuntaan, ei esim. hierontapalveluihin.

Ovatko Smartumin liikunta- ja kulttuuriedut verovapaita?

Liikuntasetelin ja Liikunta- ja kulttuurisetelin verovapaus vahvistettiin 5.12.2008. Näin vuoden 2009 alusta molemmat ovat olleet saajalleen verovapaa etuja. Myös Smartum Saldolla maksetut liikunta- ja kulttuuriharrasteet ovat verovapaita etuja.

Voinko maksaa lipunvälitystoimistoissa?

Katso täältä miten voit maksaa ja lunastaa lippusi lipunvälitystoimistoissa. 

Voinko lunastaa liput tapahtumaan myös ystävieni puolesta?

Voit lunastaa Liikunta- ja kulttuuriseteleillä lippuja myös ystävillesi jos käytätte valtakirjaa. Täältä löydät lisäohjeet sekä tulostettavan valtakirjapohjan jota voitte käyttää.

Miten maksan Smartum Saldolla?

Smartum Saldolla voit maksaa kolmella eri tavalla riippuen palveluntuottajasta.

  • Korttimaksuna kassalla
  • Mobiilisti
  • Verkkomaksuna

Katso tarkemmat ohjeet eri maksuvaihtoehdoista täältä

Voiko työnantaja periä ns. omavastuuosuutta? Miten verottaja suhtautuu tähän?

Omavastuun periminen on täysin mahdollista, myös verottaja hyväksyy tämän. Verottajan kiinnostuksen kohteena on ainoastaan työnantajan maksama osuus edun raha-arvosta. Työnantajat, jotka veloittavat omavastuun, käyttävät yleensä neljännestä tai puolta Liikunta- ja kulttuuriseteleiden arvosta omavastuuosuuden suuruutena. Omavastuu on kätevintä periä suoraan palkasta, mutta onnistuu myös muulla tavalla. Käytännössä monet työnantajat eivät peri omavastuuta, koska pitävät omavastuun perimistä hallinnollisesti raskaana.

Vaihdoin juuri työpaikkaa, mutta minulla on jäljellä edelliseltä työnantajalta saatuja Smartum-seteleitä tai Smartum Saldoa. Voinko käyttää näitä edelleen?

Mikäli setelit ovat edelleen voimassa, voit täysin turvallisesti käyttää ne. Samoin, jos uusi työnantajasi tarjoaa Smartum-maksuvälineitä, on sinulla oikeus etuun riippumatta edellisen työnantajasi tarjoamasta edun määrästä.

Smartum Saldo -tilille ladattu etu pysyy edelleen tililläsi ja on käytettävänäsi omalla Saldo-tililläsi vaikka vaihdat työnantajaa. Mikäli uusi työnantajasi tarjoaa sinulle sähköisiä Smartum-etuja, saat uuden kortin, jolloin voit tuhota vanhan korttisi, jos siinä ei ole enää saldoa jäljellä. Jokaisen työnantajan etu on käytettävissä omalla kortillaan, joten jos vanhalla kortillasi on vielä saldoa, voit huoletta käyttää korttia. Kortti on työnantajakohtainen mutta tili on henkilökohtainen. Uusi etu siirtyy omalle henkilökohtaiselle Saldo-tilillesi, jossa tämän jälkeen on siis tämä uusi etu sekä vanha etu.

Sähköisillä Smartum-eduilla on rajoitettu voimassaoloaika tilillepanosta. Työnantaja voi muuttaa voimassaoloaikaa edun voimassaoloaikana ja halutessaan sulkea tilin. Edun tarjoamisen yhteydessä peritty mahdollinen omavastuu ei palaudu työntekijälle, ja työntekijä hyväksyy, ettei työnantajalla ole velvollisuutta hyvittää sitä.

Lounas

Missä voin käyttää Smartum Lounaan -maksuvälineitä?

Smartum Lounaan -maksuvälineillä voit maksaa tuhansissa ravintoloissa, jotka ovat tehneet sopimuksen Smartumin kanssa. Ajantasaisen tiedon löydät käyttökohdehaustamme www.smartum.fi/kayttokohteet. Käyvät maksuvälineet -kohdasta näet käykö ravintolassa Smartum Lounasseteli, Smartum Lounassaldo (kortti) vai molemmat.

Miten maksan Smartum Lounaan -maksuvälineillä?

Liikkeellä olevat Smartum Lounassetelit ovat vuonna 2018 arvoltaan joko 8,20 €, 8,70 €, 9,00 €, 9,70 €, 10,00 €, 10,30 € tai 10,40 €. Lounaan voi maksaa joko kokonaan tai osittain setelillä ja loput tarvittaessa muulla maksuvälineellä.

Smartum Lounassaldoa voi käyttää kerralla 6,50 € – 10,40 €. Saldo on käytettävissä 15 kuukautta lataushetkestä. Mikäli ateria maksaa alle 6,50 €, kortilta veloitetaan joka tapauksessa minimimaksu 6,50 €. Jos kortilla on etua jäljellä alle 6,50 €, niin työntekijä ei voi käyttää korttia ateriansa maksamiseen. Kun kortille on taas ladattu lisää etua, jäljelle jäänyt etu (alle 6,50 €) on jälleen käytettävissä.

Smartum Lounas on henkilökohtainen etu, jota voi käyttää vain edunsaajan omaan ruokailuun.

Onko Smartum Lounas verovapaa etu?

Lounasetu on verotuettu etu. Työnantaja voi tarjota lounasedun joko luontoisetuna tai lounasvähennyksenä.

Luontoisetu
  • 75% edusta on verotettavaa ansiotuloa työntekijän henkilökohtaisen veroprosentin mukaan.
  • Työnantaja maksaa edun, työntekijä ainoastaan verot.
  • Palkanlisänä maksettu luontoisetu kartuttaa myös eläkettä.
Lounasvähennys
  • Työntekijä maksaa lounasedusta verotusarvon 75 %, esimerkiksi 10,00 € lounassetelistä 7,50 €. Työnantaja voi pidättää summan palkasta.

 

Työmatka

Missä Työmatkasaldo käy ja mitä sillä voi ostaa?

Työmatkasaldolla työntekijä voi ostaa työmatkailuunsa sopivan lipputuotteen tai ladata matkakorttinsa mm. kaikissa R-kioskeissa ympäri Suomen. Esimerkiksi henkilökohtaiselle matkakortille voi ladata kausilipun tai arvoa. Katso kaikki Smartum Työmatkan käyttökohteet täältä ja valitse palvelutyypiksi "Työmatka".

Miten maksan Smartum Työmatkasaldolla?

Työmatkasaldoa ei käytetä Smartum-kortilla vaan maksu tapahtuu mobiilisti QR-koodin avulla. Kirjaudu omaan Smartum-verkkopalveluusi, josta saat QR-koodin. Näytä koodi kassalla. Huomioithan, että kirjautumisesi jälkeen koodi on voimassa 10 minuutin ajan. Jos koodi ehtii vanhentua, kirjaudu uudelleen verkkopalveluusi, jolloin koodi uusiutuu.

Katso tästä, miten helposti maksu tapahtuu!

Onko Smartum Työmatkasaldo veroton etu?

Työmatkasaldossa edun määrä ratkaisee, onko etu veroton vai verollinen työntekijälle. Esimerkiksi, jos työntekijä saa etua vuodessa 1000 euroa, on siitä 450 euroa veronalaista ja 550 euroa verovapaata.

1-300 €/vuosiVerovapaa
301-750 €/vuosiVeronalaista (300€ ylittävältä osuudelta)
751-3400 €/vuosiVerovapaa

 

Muuta kysyttyä

 

Mitä teen, jos Smartum-korttini katoaa?

Voit tilata uuden Smartum-kortin kadonneen kortin tilalle työnantajasi kautta 10€ hintaan. Uusi kortti painetaan, kun maksusuoritus kirjautuu Smartumille. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin viikon sisällä maksusta.

Vanhan kortin pääset sulkemaan kirjautumalla verkkopalveluumme ja viemällä hiiren yläoikealla olevan käyttäjätilin päälle ja valitsemalla Omat tiedot. Tämän jälkeen, kun rullaat sivun alalaitaan ja klikkaat raportoi kadonnut kortti, niin kortti sulkeutuu. 

Mitä teen, jos nimeni muuttuu?

Ole ystävällinen ja soittele asiakaspalveluumme 0600 149 88 klo 8.30-16 välisenä aikana, niin voimme tarkistaa ja päivittää tiedot oikeiksi. Emme voi valitettavasti päivittää tietoja sähköpostitse tietoturvasyistä. 

Tämän jälkeen voit tilata uuden Smartum-kortin työnantajasi kautta 10€ hintaan. Uusi kortti painetaan, kun maksusuoritus kirjautuu Smartumille. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin viikon sisällä maksusta. 

Miten toimin, jos työnantajani vaihtuu ja olen unohtanut salasanani Smartum-verkkopalveluun?

Mikäli olet saanut sähköisiä Smartum-etuja aikaisemmin toiselta työnantajalta ja käyttäjätunnuksenasi on vielä vanhan työnantajan sähköpostiosoite, ja lisäksi käyttäjätunnuksesi salasana on unohtunut, soittele asiakaspalveluumme 0600 149 88. Vaihdamme käyttäjätunnuksesi uuteen sähköpostiosoitteeseen.

Jos salasanasi on unohtunut, et saa salasanalinkkiä, sillä se lähetetään vanhan työnantajasi sähköpostiosoitteeseen. Jos sinulla on olemassa olevat tunnukset, uutta tunnusta ei voida luoda, koska käyttäjätunnus perustuu henkilötunnukseen. Tämän vuoksi yhtä henkilötunnusta kohden voi olla olemassa vain yksi käyttäjätunnus. Soittele siis asiakaspalveluumme, niin päivitämme järjestelmään uuden työnantajan sähköpostiosoitteesi.