Työ elämässä

Tyky on modernia anekauppaa

Kuunari Helunalla raikaa nauru ja virtaa sihijuoma. Koko firma on hauskan ja voimauttavan kaupunkisuunnistuspäivän jälkeen kokoontunut yhteen kuten kerran vuodessa on tapana. Johtaja horisee alkuun perinteiset tarinat henkilöstön tärkeydestä yrityksen menestyksen mahdollistajana. Sihteeri Pirkko kuuntelee silmät kosteina ja respan Miakin koettaa näyttää skarpilta. Muut ovatkin rankan päivän jäljiltä jo tuhdimmin tykyssä. Pena ja Rane pitävät mastoa pystyssä samalla kun lähetti-Niko vonkaa Tiinalta piirakkaa. Illan mittaan pomostakin tulee hyvä tyyppi.

Maanantaina palataan töihin ja ollaan kuin ei oltaisikaan. Koska kukaan ei putoa mereen eikä muullakaan keinoin menetä työkykyään pysyvästi, jatkuu sama show vuodesta toiseen. Kyllähän sitä nyt taas jaksaa sorvata pöydänjalkoja kun on pidetty yhdessä työkyvystä huolta!

Näinä pehmeiden arvojen näennäisinä aikoina on tärkeää näyttää tekevänsä oikeita asioita, joita voi sitten kirjoitella hauskasti vuosikertomukseen. Kaikilla herkuilla höystetystä tyky-karnevaalista saa myös mukavasti somentäytettä ja sivutuotteena hr-väelle kädet täyteen tekemistä.

Mutta ovatko tykypäivät muuta kuin modernia anekauppaa, jolla johto pesee kätevästi kätensä päivittäisen työhyvinvoinnin rakentamisesta? Muuta kuin katolisen kirkon 1400-luvulla keksimän ajatuksen ajanmukaistettu versio, jossa kukkaroa raottamalla pääsee näppärästi ylläpitämään samaa syntiä? Muuta kuin keino jatkaa kaikkea aivan kuten ennenkin ja tyytymistä siihen, että saavutettu tuottavuuden taso on riittävä?

Työhyvinvointi testataan joka aamu. Jaksanko herätä, jaksanko lähteä töihin, jaksanko tehdä parhaani vai jaksanko tehdä mitään. Koska työhyvinvointi on läsnä koko ajan, pitää sitä myös huoltaa jatkuvasti. Työhyvinvointi ei ole hanke tai projekti, eikä se etenkään ole kunnon kännit kevätperjantaina.

Ihminen, työntekijä, elää joka päivä. Näkee, kokee ja tuntee. Ilot ja surut. Olisiko fiksua kehittää ja ylläpitää uteliaisuutta omaan hyvinvointiin tarjoamalla välineitä ja mahdollisuuksia niin ikään joka päivä? Olisiko fiksua lietsoa elämää työhön?

Ilkka Mattila
myynti- ja markkinointijohtaja
Smartum Oy