Työ elämässä

Suunnannäyttäjä

Monessa liemessä keitetty nainen

Katson ulos ikkunasta ja näen värikkään keltaisia lehtiä putoilevan kilpaa maahan. Syksy on todella saapunut. Olen kaivannut näitä pimeitä hetkiä, kynttilöiden luomaa pehmeää valoa raikkaassa pimeydessä. Villasukat lämmittävät jalkojani ja päälläni on harmaa villatakki. Tiesittekö, että kuvailemani hetki on vahvasti pohjoismaalainen hyvän olon hetki?

Siitä tulee tasan kaksi vuotta, kun viimeksi olen saanut kokea tämän suomalaisen syksyn tunnelman. Kun ajattelen elämääni kaksi vuotta taaksepäin, on tapahtunut valtavasti. Silloin olin vielä VILA-kauppias/yrittäjä, jota olin ollut reilut kymmenen vuotta. Olin lähtenyt parikymppisenä yrittäjäksi ja kasvattanut bisneksen nollasta kolmeen miljoonaan. Sitten päätin myydä yritykseni ja hypätä tutusta tuntemattomaan.

Siitä se seikkailu sitten alkoi. Vuoden kestävä maailmanympärysmatka, sekä sen jälkeen sijoitus- ja toimitusjohtajan saappaat uudessa start-upissa, jonka tarina päättyi johdollani konkurssiin vain puolen vuoden jälkeen. Kuuman kesän ajan kävin laajan skaalan tunteita läpi. Kuka olenkaan? Mistä minut on tehty? Olenko epäonnistunut? Pystynkö enää mihinkään? Löytäen pala kerrallaan vastauksia ja voimaantuen.

Kirjoitin konkurssin tarinan blogiin, jota on luettu jo yli 15 000 kertaa ja sitä kautta sain kymmeniä työtarjouksia. Tilanne oli hämmentävä, mutta laittoi minut liikkeelle. Lähdin etsimään itselleni uutta työtä, uutta yritystä, uutta tarinaa ja ihmisiä, joiden kanssa tehdään uusia mullistavia asioita. Ja nyt - nyt olen löytänyt itselleni paikan Smartumilla. Näköjään joskus pitää peruuttaa, jotta voi mennä eteenpäin.

Ensimmäinen kuukausi Smartumilla takana

Nyt on ensimmäinen mieletön kuukausi takana Smartumin uutena vetäjänä. Smartum on 90-luvulla perustettu suomalainen perheyritys, joka on alansa edelläkävijä ja markkinajohtaja, joka kehitti ensimmäisenä Liikuntasetelin. Yhtiö on kasvanut upeasti. Tällä hetkellä työnantajien tarjoamien Smartum-etujen piirissä on noin miljoona työntekijää. Viimeiset vuodet ovat olleet myllerrystä. Yhtiö on jakaantunut ja fuusioitunut, ihmisiä on siis lähtenyt ja tullut. Johtajia on vaihtunut ja uutta suuntaa sekä strategiaa on haettu. Muutos fyysisistä seteleistä digitaalisiin muotoihin ja samalla koko työelämän murros.

Tällainen valtava muutosaalto ei ole millekään työyhteisölle helppoa. Kukaan ihminen ei voi olla ilman tunteita ikinä, missään tilanteessa. Maailman muuttuminen kovaa vauhtia digitaaliseksi vaatii johtajilta kykyä johtaa muutosta ihmisten tunteiden kautta. Minun tulee johtajana ennen kaikkea olla vahva suunnannäyttäjä, koota ihmiset yhteen ja luoda tilaa ja foorumeita aidolle dialogille. Ihmisillä tulee olla reaaliaikainen tieto siitä, mitä tapahtuu ja miksi. Johtajilla tulee olla kyky kiinnostua ihmisistä ja uteliaisuutta jokaisen ihmisen ajatuksiin ja ideoihin.

“Juuri nyt tarvitsemme työyhteisöön enemmän dialogia, röhönaurua ja uskoa meidän omiin kykyihimme.”

Aloitin firmaan tutustumisen erityisesti ihmisten kautta. Kalenterista varattiin aika jokaisen kanssa kahdenkeskiseen dialogiin. Nyt jos koskaan oli uuden johtajan aika vain kuunnella ja kirjoittaa ylös asioita, joita yrityksen ihmiset nostivat esiin. Kolmessa viikossa vain kysyin, kuuntelin ja kirjoitin asioita ylös. Näistä tarinoista nousi selkeästi esiin haasteet ja ajatukset, mitä meidän tulisi tehdä, jotta pääsemme yhtenä vahvana joukkona eteenpäin. Meidän tulee uskaltaa odottaa enemmän itseltämme ja toisiltamme. Meidän tulee arvostaa sitä erilaisuutta ja osaamista, mitä organisaation sisältä löytyy. Juuri nyt tarvitsemme työyhteisöön enemmän röhönaurua, dialogia ja uskoa meidän omiin kykyihimme. Sillä uusi kehtaamisen aika on koittanut.

Olen Suvi Widgrén, 35-vuotias Smartumin uusi vetäjä, joka kirjoittaa kerran kuussa ajatuksia johtajuudesta ja hyvinvoinnista ja ennen kaikkea yrityksemme ja ihmistemme tarinaa muutoksen keskeltä. Uskon ihmisiin ja heidän kykyihinsä. Uskon, että jokaisella on oma aarrearkku, joka sisältää kaikki piilevät kyvyt ja uskomattomat vahvuudet. Johtajan tehtävä on ennen kaikkea löytää avain sinne aarrearkkuun, sillä meissä kaikissa on enemmän, mitä päällepäin näkyy. Erilaisuus on ensisijaisesti rikkaus ja tämän rikkauden ymmärtäminen ja sen hyödyntäminen saa organisaatiot todelliseen kukoistukseensa. Parhaaseen potentiaaliinsa yltävä organisaatio tuottaa lopputulemana tietenkin parasta palvelua myös asiakkaille. Kun me osaamme kuunnella toisiamme, me osaamme kuunnella myös paremmin asiakasta. Hyvä kommunikointi tuo ketteryyttä toimintaan ja asiakkaan näkökulma on aina keskiössä, mitä tahansa kehitetään.

Tarvitsemme työyhteisöihin enemmän aikaa kuunnella toisia. Tarvitsemme myös merkityksen kirkastamista, rohkeuden kysyä kysymyksiä ja ennen kaikkea vastauksia niille tärkeimmille kysymyksille: miksi me teemme juuri tätä, mitä teemme?