Postin lakko vaikuttaa edelleen Smartumin setelien ja korttien kulkuun. Lue asiasta tarkemmin tiedotteestamme. PS. SmartumPay-mobiilisovelluksella sähköiset Saldo-edut ovat käytettävissä heti. Lue tiedote tästä

Smartum

Smartumin uudet arvot ohjaamassa jokapäiväistä toimintaa

Kun vuosi sitten aloitin johtajana Smartumilla, näin yrityksen silloiset arvot toimistomme seinällä. Parin viikon taloon tutustumisen jälkeen lähdin kyseenalaistamaan kyseisiä arvoja. Arvot eivät näkyneet yrityksen kulttuurissa tai toimintatavoissa mitenkään. Kysyin, mistä ne olivat syntyneet ja kuinka henkilökunta oli niihin sitoutunut. Sain vastauksen, että arvot muodostettiin hallituksessa, eikä kukaan ollut niihin oikeasti sitoutunut. Toinen kommentti tuli suoraan asiakkaaltamme, joka halusi nostaa esiin erään epäkohdan toiminnassamme. Hän ei ollut tyytyväinen ja viittasi, ettemme toimi lainkaan arvojemme mukaisesti, jotka kuitenkin avoimesti esittelimme nettisivuillamme. Aivan! Voin sanoa, että siinä vaiheessa hävetti minuakin.

Vanhat arvot roskikseen

Arvoilla todella on merkitystä. Ne eivät ole kauniita tai haluttuja korulauseita toimiston seinällä, vaan niiden pitää näkyä ja tuntua asiakkaalla saakka. Kysyin porukaltamme, mitäpä jos ottaisimme nämä mitäänsanomattomat arvot pois seinältä ja netistä, heittäisimme ne roskiin ja muodostaisimme oikeat, meidän näköisemme arvot? Näin teimme.

Olemme olleet lähes vuoden ”arvottomassa tilassa” ja nyt olemme muodostaneet uudet arvot. Smartumin arvot, joiden edessä jokainen meistä voi vahvana seisoa. Arvot ohjaavat toimintaamme ja se näkyy suoraan asiakkaillemme.

Kun arvot ovat syntyneet yhdessä, ne halutaan myös yhdessä elää todeksi päivittäin.

Smartumin koko henkilöstö osallistui arvojen määrittelyyn. Lopputuloksena syntyi lähes 20 arvoa, joiden pohjalta johtoryhmässä kiteytimme ne muutamaan. Kun arvot ovat syntyneet yhdessä, ne halutaan myös yhdessä elää todeksi päivittäin. Valitsemamme lähestymistapa arvojen työstämiseen myös vähentää arvoristiriidan mahdollisuutta yrityksen ja sen työntekijöiden välillä. Tämä on äärimmäisen tärkeää, sillä arvoristiriidat vaikuttavat puhtaasti työntekijöiden fiilikseen ja sitä kautta suoraan asiakkaisiin. Voit lukea lisää arvojen työstöprosessistamme Smartumin Customer Success Director Minna Rantaman ja Brand Experience Director Eija (Epi) Sormusen blogikirjoituksesta.

Uudet arvot tärkeänä osana muutosmatkalla

Lanseerasimme uudet arvomme koko talolle erillisessä tilaisuudessa, ja myös Smartumin omistajia ja hallituksen jäseniä osallistui tilaisuuteen. Saako toimitusjohtaja itkeä, kun henkilöstö esittelee uudet arvot? No, tämä ei varmaan ole kovin yleistä mutta minä liikutuin todella. Kylmät väreet kulkivat kehossani ja koin niin suurta ylpeyttä porukastamme. Samalla monet hetket vilisivät mielessäni, millaisen muutosmatkan olemme jo vuodessa ehtineet yhdessä kulkea.

Kommentit yrityksemme omistajilta ja perustajilta olivat samaa luokkaa. “Upeaa! Tämähän on paluu juurille, juuri siihen asenteeseen, mistä me olemme aikoinaan ponnistaneet ja luoneet koko verovapaan työsuhde-etumarkkinan, muuttaneet suomalaista verolainsäädäntöä ja rakentaneet parempaa työhyvinvointia jo vuodesta 1995”.

Saanen esitellä Smartumin uudet arvot:

Uskallusta olla aito.

Rakastaa tuntematonta.

Rohkeutta nostaa leijona pöydälle.

Paluu juurille ja kohti täyttä muodonmuutosta vahvemmassa Smartumissa. Tässä arvomme, joiden kanssa ainakin minun on helppo elää joka päivä omassakin elämässä. Elänhän päivittäin esimerkkinä ihmisillemme ja asiakkaillemme, ja arvoista se lähtee. Vaikka itse en juurikaan vaikuttanut lopputulokseen, niin on ollut upeaa huomata, että joko minut on rekrytty taloon täysin oikeilla kriteereillä, mihin suuntaan Smartumia halutaan lähteä viemään tai sitten olen johtanut yritystä vahvasti omien arvojeni kautta, joka on vienyt ihmisten ajattelutapaa tähän samaan suuntaan. :)

Koimme tärkeäksi, että arvot tuodaan ilmi meille ominaisella tyylillä. Ne vetoavat tunteisiin ja jokainen pystyy kertomaan niiden toteutumisesta omin sanoin ja esimerkein. Teimme arvojen julkaisemistilaisuutta varten ex tempore -videon yrityksen sisäiseen käyttöön, ja videon pääosassa oli omia henkilöstömme jäseniä. Oli koskettavaa, että niin moni lähti videoon kovin lyhyellä varoitusajalla mukaan, ja ihmiset olivat siinä aidosti omina itsenään. He olivat läsnä ja katsoivat rohkeasti suoraan kameraan mitään esittämättä. Suora katse on äärimmäisen voimakas ja kytkee meidät toisiimme syvemmillä tasoilla. Lisäksi kulttuuristamme kertoo se, että kaikkien oli vaikeaa olla siinä aluksi vakavana, siinä missä muualla vedetään poker facella päivät pitkät. Video huipentui siihen, että eri ihmiset kertoivat omalla äänellään arvoistamme ja samalla vakavat kasvot muuttuivat hymyyn ja nauruun kertoen kaiken siitä, miten elämme jo todeksi arvojamme ja pyrimme tekemään töitä sen eteen, että kaikilla olisi merkityksellinen (työ)elämä.

Arvot alkavat tästä hetkestä elämään totena meissä, kulttuurissamme, tekemisessämme ja ennen kaikkea asiakkaissamme. Olemme vasta tarinamme alussa ja arvojen tulee näkyä teoissamme. Ihanaa, että meitä on niin monta matkassamme mukana.

Suvi Widgren
Smartumin aito, utelias, rohkea ja avoin vt. toimitusjohtaja