Smartum

Kun korona iski päälle, Smartum kiihdytti kehitystahtia – uusi hyvinvointietupalvelu markkinaan jo kesäkuussa

Korona iski työsuhde-etujen markkinajohtaja Smartumiin, kuten suurimpaan osaan yrityksistä – tilaaminen ja etujen käyttö vähentyivät selvästi huhtikuun alusta alkaen ja Smartum joutui sopeuttamaan toimintaansa. Samalla koronaepidemia johti kuitenkin siihen, että Smartumilla päätettiin kiihdyttää kehitystahtia, ja uusi palvelu lanseerataankin markkinaan jo kesäkuussa. Myös Business Finlandin myöntämä rahoitustuki tuo vauhtia palvelukehitykseen.

Smartumissa alkuvuosi lähti käyntiin lupaavasti, kun työnantajat ostivat työsuhde-etuja jopa arvioitua enemmän. Näytti siltä, että vuodesta oli tulossa myynnillisesti erittäin hyvä. Maaliskuun lopussa kävi kuitenkin nopeasti selväksi, että loppukevät tulisi näyttämään hyvin erilaiselta kuin oli arvioitu. Työnantajien etutilaukset jäivät huhtikuussa kauas budjetoidusta, ja samaan aikaan etujen käyttömahdollisuudet kaventuivat. Yhtiössä jouduttiin aloittamaan sopeutustoimet.

”Sen sijaan, että olisimme sopeutustoimien jälkeen tyytyneet ainoastaan ylläpitämään olemassa olevia palveluja, olemme luoneet katseemme kauas tulevaisuuteen. Olemme suunnitelleet jo vuoden alusta alkaen uutta hyvinvointietupalvelua, joka oli tarkoitus julkaista asiakkaille syksyllä. Koronan seurauksena päätimme kuitenkin kiriä kehitystahtia, jotta saamme tuotua asiakkaiden käyttöön uuden palvelun yksilöllisen hyvinvoinnin tukemiseen jo kesäkuussa. Uuden hyvinvointietupalvelun nimi on SmartumPlus”, paljastaa Smartumin vt. toimitusjohtaja Suvi Widgrén.

Tavoitteena on olla halutuin hyvinvointikumppani

Smartumissa nähdään, että työnantajien on huomioitava aiempaa paremmin työntekijöidensä yksilölliset tarpeet. Omaa hyvinvointiaan johtavalla työntekijällä tulee olla vapaus valita itse ne elementit, joita hän tarvitsee hyvinvointinsa tueksi. Tässä uusi SmartumPlus-palvelu on tärkeässä roolissa. Palvelun kehittämiseen suhtaudutaan Smartumissa kunnianhimoisesti ja pitkäjänteisesti.

”Tavoitteenamme on olla halutuin hyvinvointikumppani. Tähän päästäksemme olemme nyt rakentamassa palvelukokonaisuutta, joka tulee tarjoamaan aivan uudenlaisia mahdollisuuksia niin etujen käyttäjille, työnantajille kuin palveluntarjoajille. Punaisena lankana kehitystyössä on yksilöllisen hyvinvoinnin edistäminen. Voin ilolla kertoa, että olemme myös saaneet Business Finlandilta rahoituksen, jonka ansiosta pääsemme jo nyt aloittamaan sellaisen kokonaisuuden rakentamisen, jota olimme aikoneet aloittaa vasta puolen vuoden päästä. Tämä palvelu tulee tarjoamaan valtavasti mahdollisuuksia asiakkaillemme, aiemmin kuin ajattelimmekaan”, Widgrén iloitsee.

Ketterä kehitys onnistuu vahvan kulttuurin ja asiakkaiden avulla

Smartum on osallistanut asiakkaat vahvasti palvelukokonaisuuden suunnitteluun alkumetreistä alkaen. Kehitystyössä hyödynnetään Lean Service Creation -palvelumuotoilumallia, jossa varmistetaan, että luotava palvelu ratkaisee todellisen käyttäjäongelman. Kehitys tapahtuu nopeissa sykleissä, ja ratkaisuja validoidaan jatkuvasti asiakkailla. Näillä metodeilla varmistetaan, että kehitystiimit tekevät koko ajan oikeita asioita. Riski siihen, että valmis palvelu ei vastaisikaan asiakastarpeisiin, pienenee merkittävästi.

”Olemme myös tehneet määrätietoista työtä tiimityöskentelytaitojen ja kulttuurin vahvistamiseksi. Olemme muun muassa panostaneet henkilöstön vuorovaikutustaitoihin, valmentaneet projektipäälliköitä tiimien johtamisessa ja muotoilleet arvot yhdessä koko henkilöstön kanssa”, kertoo Widgrén.

Lisätietoja: Suvi Widgren, 040 701 4110, suvi.widgren@smartum.fi