Työ elämässä

Kuinka työ vei yöuneni

Tässä oma tarinani siitä, kuinka työt veivät yöuneni ja miten lopulta selätin univaikeuteni.

Olen aina ollut loistava nukkuja. Unissa on ratkottu isojakin ongelmia ja rakennettu unelmia, jotka ovat käytännön kautta aina tupanneet toteutumaankin. Myös uusia ideoita on tullut unien kautta roppakaupalla ja siksi yöpöydän laatikossa lymyääkin muistikirja, johon ajatukset pitää kirjoittaa tuoreeltaan ylös. Olen kova uneksimaan, joten unen laatu ei ole parasta mahdollista, minkä vuoksi unen tarpeeni on 8-9 tuntia yössä.

Ajatus ei kulkenut kirkkaana ja pienetkin asiat tuntuivat suurilta.

Kevään korvilla minut yllätti lähes kuukauden kestänyt unettomuusjakso. Saatoin nukahtaa hienosti, mutta jostain syystä heräsin ja työasiat alkoivat nakertaa ikävästi mieltäni niin, että nukahtaminen uudelleen ei enää onnistunutkaan. Saatoin valvoa 3-4 tuntia keskellä yötä. Pyöriä sängyssä ja tuskailla. Joskus nousin suosiolla ylös kävelemään, tartuin kirjaan tai löysin itseni tuijottamasta Netflixiä. Tämä oli henkisesti rankkaa ja vaikutti tottakai koko muuhun elämään. Olo oli kuin krapulaisella, liikunta ei maistunut väsyneenä, sen sijaan herkut ja ravintoköyhät ruoat sitäkin enemmän. Ajatus ei kulkenut kirkkaana ja pienetkin asiat tuntuivat suurilta. Pinna kiristyi pienemmistäkin asioista ja tämä näkyi kotona perheen kanssa. Onnekseni ymmärsin tämän oravanpyörän ajoissa ja totesin, että näin ei voi jatkua. Olen johtajana vastuussa isoista asioista ja yritykseni monista muistakin tekijöistä, eikä minulla ollut varaa menettää terveyttäni.

6 vinkkiä, miten saada elämä raiteilleen unen puutteen jälkeen

Tässä kuusi pientä, mutta vaikutukseltaan suurta vinkkiä, kuinka sain elämäni takaisin raiteilleen. Nukun yöni taas makoisasti, energiaa on liikkumiseen, ruoka koostuu terveellisistä raaka-aineista ja perheen kanssa vietetty aika on antoisaa.

1. Tarkista kalenterisi, äläkä ole liian tehokas

Niputa palaverit yhdelle päivälle ja jätä ajatustyö toiselle. Hoida matkustaminen julkisilla niin, että työnteko onnistuu. Hyödynnä kävelylenkit äänikirjoja kuunnellen. Hoida yhteistyötapaamiset lounailla ja lue sähköpostit aamukahvin ääressä. Tämä kaikki on helvetin tehokasta, mutta kuluttavaakin. Muista siis hiljentää tahtia tarvittaessa.

2. Ota 15 minuutin breikki palavereiden väliin

Ajatusten koonti ennen ja jälkeen palavereiden on jopa tärkempää kuin itse palaverissa istuminen. Silloin asiat todella etenevät. Muistiinpanot ilman käytännön toimenpiteitä eivät tuota tulosta. Älä myöskään ota liian montaa palaveria samalle päivälle.

3. Ota välillä kahvikupponen käteen ja rupattele niitä näitä työkavereiden kanssa

Aina ei tarvitse neuvotella, tehdä päätöksiä tai suorittaa jotain. Ihmisen kohtaaminen tietyssä hetkessä voi olla ratkaisevaa tulevaisuuden kannalta. Pienet, hiljaiset signaalit on tärkeä huomata. Ihmisten on helpompi lähestyä sinua, kun et ole kiireisen oloinen.

4. Pidä iso kuva kirkkaana mielessä ja luota tiimiisi

Kukaan ei ole korvaamaton. Vähemmän on enemmän. Luota tekijöihin. Mieti todella, missä sinun on tarpeellista olla mukana ja missä ei. Jaa tehtäviä, priorisoi ja suunnittele. Koko maailmaa ei saa kerralla kuntoon. Usein asioiden karsiminen puhdistaa myös mieltä. Varmista, että asiat etenevät ja työnjako on tehty hyvin. On tärkeää, että jokaisen vahvuudet pääsevät esiin ja tiimi toimii. Tiimin toimimattomuus ja keskinäiset konfliktit ovat usein pahimpia unen karkoittajia.

5. Älä unohda ystäviä ja liikuntaa

Kun kaikista vähiten kiinnostaisi lähteä lenkkipolulle, silloin sitä eniten tarvitset. Kun työ täyttää elämäsi ja ystävien tapaaminen tuntuu vastenmieliseltä, on tärkeää pysähtyä ja katsoa todellista tilannetta raa’asti silmiin. Älä laiminlyö ystäviäsi tai perhettä. Elämän tärkeimmät tukipilarit ovat ystävät ja perhe, terveys, työ ja harrastukset. Kun kaikki neljä ovat kunnossa, ei yhden menettäminen tunnu isolta. Mutta jos laitat kaiken yhden tai kahden kortin varaan, saattaa menetys olla suuri ja siitä jaloilleen nouseminen todella raskasta.

6. Suuret haasteet vaativat vahvaa vastapainoa

Minulle työstä palautuminen ei tapahdu sohvalla makaamalla ja kattoon tuijottamalla, vaan tarvitsen vahvan vastapainon. Työt unohtuvat hienosti, kun pääsen suunnittelemaan tulevaa remonttia, aloitan uuden koulutuksen tai olen mukana vahvasti järjestö- tai muussa verkostotoiminnassa. Palautuminen on jokaiselle yksilöllistä. Löydä oma tapasi ja kuuntele itseäsi.

66 % asiantuntijatyöläisistä kertoo työasioiden valvottavan

Toteutimme työssäeläminen tutkimuksen yli 400:lle asiantuntijalle ja yli 200:lle yrityspäättäjälle. Tutkimuksesta selvisi mm. se, että 66 % työntekijöistä kertoi työasioiden valvottavan ainakin silloin tällöin. Eniten öitään kertoivat valvovansa keskijohto ja esimiehet. Heille myös ajatusten nollaaminen työpäivän jälkeen on vaikeinta, pienelle osalle jopa mahdotonta. 85 % työntekijöistä miettii työasioita vapaa-ajalla jatkuvasti tai silloin tällöin. Se on toki meille kaikille selvää, mutta hälyttävää on puolestaan se, että 59 % vastanneista kokee sen kuormittavaksi. Ja millainen vaikutus tällä kuormittavuudella onkaan palautumiseen?

Suvi Widgren
Smartumin vt. toimitusjohtaja

Ei riitä, että töissä vain pärjätään tai jaksetaan. Ihminen ei ole robotti, vaan myös elää työssä. Tuon tunteen synnyttäminen vaatii täysin uudenlaista tapaa ajatella hyvinvointia. Tämän oivaltavat yritykset ovat voittajia tulevaisuudessa! #elämäätyöhön

Tutustu myös

Smartum tutki työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista

Smartumin Työssä elämisen tutkimus 2019 -tulokset ovat nyt selvillä. Tilaa tutkimustuloksista koostettu opas, josta mm. selviää, miltä työn läikkyminen vapaa-ajalle ja päinvastoin ajatustyöläisistä tuntuu.

Tilaa maksuton opas!

Smartum tutki työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista

Smartumin Työssä elämisen tutkimus 2019 -tulokset ovat nyt selvillä. Tilaa tutkimustuloksista koostettu opas, josta mm. selviää, miltä työn läikkyminen vapaa-ajalle ja päinvastoin ajatustyöläisistä tuntuu.

Tilaa maksuton opas!