Smartum

Erään yrityksen digitaalisesta transformaatiosta

Terveisiä Smartumin tuotekehitystiimistä! Olen toiminut yrityksen tuotekehitysjohtajana nyt reilun vuoden, ja olemme tänä aikana tiimin kanssa lähteneet rohkeasti kehittämään uutta ja uudistamaan nykyisiä digitaalisia palveluitamme.

Vuoden aikana olemme saaneet taustalla suuria muutoksia aikaiseksi, joten viimeistään nyt, kun muutokset alkavat näkyä selvemmin myös asiakkaillemme päin, ajattelin hieman kirjoittaa matkasta tähän pisteeseen, ja millaisilla periaatteilla tulevaisuudessa kehitämme Smartumin palveluita eteenpäin.

Vanhojen järjestelmien haasteet digipalveluiden uudistamisessa

Ensimmäisenä haasteena jo pitkään markkinassa toimineiden yritysten digipalveluiden parantamisessa törmää yleensä taustalla olevien järjestelmien kankeuteen. Näiden järjestelmien tulisi yhtäkkiä tukea uusia asiakastarpeita ja nykymaailman odotuksia sille, miten digitaalisten palveluiden tulisi toimia vuonna 2019. Kun vanhoja järjestelmiä lähdetään muokkaamaan, pienikin muutos tuntuu vievän tuskallisen kauan, puhumattakaan siitä, että haluaisimme luoda jotain täysin uutta ja innovatiivista. Jotain täytyi siis tehdä eri tavalla ja näin myös meillä Smartumilla.

Smartum on työsuhde-etujen edelläkävijä ja markkinajohtaja, joka on toiminut suomalaisen työhyvinvoinnin edistäjänä jo 90-luvun puolivälistä. Ydinliiketoimintaamme liittyvien prosessien pohjalta digitaaliset järjestelmät on rakennettu aikana, jolloin puhuttiin “IT-projekteista”, ja it-alalla tapana oli enemmänkin suunnitella ja rakentaa “kerralla valmista ja täydellistä” kuin kehittää palvelua eteenpäin jatkuvasti asiakaspalautteen perusteella.

Ongelmana tällaisella toimintatavalla tehdyissä projekteissa oli, että “täydellistä” määritellessä mietittiin monia tarpeettomia ominaisuuksia ja paljon tärkeitä asioita unohtui välillä myös listalta. Monesti asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset järjestelmälle olivat jo ehtineet useampaan kertaan muuttua, ennen kuin edes ensimmäistä versiota saatiin valmiiksi. Eikä siinä mitään - nämä toimintatavat olen myös itse yliopistossa oppinut ja ollut myös vastaavissa projekteissa mukana aikanaan.

Asiakaslähtöinen kehittäminen ja tuotevision tärkeys

Nykyään kuitenkin tekemisen tapa on toinen ja järkevillä teknisillä ratkaisuilla modernissa tuotekehityksessä vanhat ja uudet järjestelmät saadaan kyllä kivuttomasti toimimaan sulassa sovussa ilman, että koko järjestelmää lähdetään kehittämään tyhjältä pöydältä uusiksi. Myös Smartumilla lähdimme viime vuoden aikana soveltamaan näitä alalla toimivaksi testattuja periaatteita, ja teimme paljon pohjatöitä, jotta voimme tarjota entistä paremman käyttökokemuksen kaikissa palveluissamme tulevaisuudessa.

Tuotekehityksessä olemme lähteneet liikkeelle tuotevisiomme selkeyttämisestä ja yksinkertaistamisesta asiakkaidemme suuntaan. Teemme asiakashaastatteluita ja käymme jatkuvaa keskustelua myyntitiimimme kanssa, jotta ymmärrämme asiakkaidemme tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Myös asiakaspalvelun ja palautekanaviemme kautta kehitystiimille saapuvat kehitysideat ovat meille erittäin arvokasta tietoa. Suuri osa muutoksesta on siis tapahtunut teknisten ratkaisujen lisäksi myös kulttuurissa ja tuotekehityksen toimintatavoissa.

Palautteiden perusteella uudistettu tuotevisiomme koostuu neljästä osa-alueesta: edunsaajat, työnantajat, kumppanit - sekä koko toimintaamme yhdistävä maksaminen Smartum-eduilla.

Selkeä tuotevisio on meille ehdottoman tärkeä ohjaava tekijä, kun korjaamme nykyistä ja kehitämme uusia palveluitamme. Vuosien varrella Smartumin historiaan on kuulunut yritysfuusioita, olemme lisänneet palveluumme uusia ominaisuuksia ja kokonaisuuteen on syntynyt huomaamatta päällekkäisiä sekä epäloogisia toiminnallisuuksia, joten välillä tuotevision kirkastaminen tarkoittaa myös jostain nykyisestä luopumista.

Nämä ovat hankalia päätöksiä, koska tiedän hyvin, että käyttäjälle välillä osa muutoksista saattaa tuntua vittuilulta ja kiusanteolta. Periaatteena siirtymävaiheessa pyrimme kuitenkin aina tarjoamaan tilalle korvaavan ratkaisun, kunnes askel kerrallaan saavutamme kaikille käyttäjillemme parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen, johon tuotevisiossa tähtäämme.

Mitä seuraavaksi?

Smartumin palveluiden hallinnointi kaikille asiakasryhmillemme tulee asteittain kehittymään vuoden 2019 aikana. Erityisesti maksamisen osa-alueella teemme parhaillaan isoja muutoksia ja tulemme jatkossa tarjoamaan asiakkaillemme entistä selkeämmät ja helpommat tavat maksaa Smartum-edulla. Kaikissa näissä muutoksissa keskustelu asiakkaidemme kanssa on tärkeässä roolissa, joten testaamme uusia palveluitamme vaiheittain pilottiasiakkaiden kanssa, keräämme palautetta ja parannamme ratkaisuja jatkuvasti ennen uudistusten julkaisemista suurelle käyttäjäkunnalle.

Tässä hieman kokemuksia ja oppeja siis siitä, miten olemme tähän mennessä uudistaneet toimintatapojamme ja mitä olemme saaneet aikaiseksi. Nyt painetaan hommia jo vahvasti juhannusta kohti ja sitten ajatuksissa ovatkin jo syksyn kehityshankkeet.

Ilkka Auer
Tuotekehitysjohtaja / CDO

Lataa uusi SmartumPay-mobiilisovellus

Maksa Smartumeilla mutkattomammin ja tutustu uuteen SmartumPay-mobiilisovellukseemme.

Lue lisää SmartumPaysta